ALLMÄNNA RESEVILLKOR FÖR PAKETRESOR
För
resan gäller Svenska Resebranschföreningens (SRF) allmänna villkor överenskomna
inom branschen den 28 juni 2018 (reviderade den 20 maj 2021) och arrangörens
särskilda villkor, som är angivna nedan. De
särskilda villkoren anges med kursiv text.
Researrangören har rätt att tillämpa särskilda villkor som avviker från
de allmänna, om tillämpningen av särskilda villkor är motiverade av resans
speciella karaktär, speciella bestämmelser om transportsättet (såsom boknings-
och försäljningsvillkor för reguljära flyg), avvikande inkvarteringsvillkor på
grund av resans speciella karaktär eller speciella omständigheter på resmålet.
De särskilda villkoren får inte strida mot lagen om paketresor till nackdel för
resenären.
De
allmänna och särskilda villkoren är en del av avtalet och gäller för alla
resenärer som ingår ett avtal.
Notera att punkt 12-17 är
utarbetat av Neckermann Nordic och är inte en del av Svenska resebyrå-och
arrangörsföreningens allmänna bestämmelser.
Med ”paket” och ”paketresa” avses i dessa villkor sådan
”paketresa” som avses i paketreselagen (2018:1217) och som uppstår genom en
kombination av minst två olika typer av resetjänster som avser samma paket, tex
flyg, hotell, bil, tåg och aktiviteter. Vid bokning av endast en resetjänst
gäller inte dessa Allmänna och särskilda villkor för paket. I dessa villkor
benämns kund i det följande för ”resenär” eller ”kund”.
Paketresor
kan vara med charterflyg eller med reguljärflyg och paket med reguljärflyg kallas även
ibland dynamiska resor alternativt resa som paketeras dynamiskt i
resevillkoren.
De kombinerade resetjänster du erbjuds utgör en
paketresa i den mening som avses i direktiv (EU) 2015/2302. Därför omfattas du
av alla EU-rättigheter som gäller för paketresor. Neckermann Nordic kommer att
ansvara fullt ut för att paketresan som helhet fullgörs korrekt. Dessutom har Neckermann
Nordic, enligt lag, ett skydd för att återbetala dina betalningar och, när
transport ingår i paketresan, säkerställa din hemtransport om det eller de
hamnar på obestånd. Mer information om centrala rättigheter enligt direktiv
(EU) 2015/2302 [EU 2015/2302]
1.
AVTALET
I avtalet ingår information om det aktuella
researrangemanget inklusive hotellbeskrivningen, resmålsbeskrivning, ”viktigt
om resan" som finns på neckermann-nordic.se den
bokningsbekräftelse som resenären får från arrangören samt övrig information
som bifogas till bokningsbekräftelsen.
1.1
Avtalet blir bindande för parterna när arrangören skriftligen bekräftat
resenärens beställning om inte annat avtalats. Arrangören ska bekräfta
resenärens beställning utan dröjsmål. Ångerrätt gäller inte vid avtal om
paketresor.
1.1.1 Avtalet
ingås och blir bindande för parterna när arrangören skriftligen har bekräftat
resenärens beställning (bokningsbekräftelse) och resenären inom avtalad tid
betalat överenskommen anmälningsavgift enligt arrangörens anvisningar.
Anmälningsavgift kan även vara att anse som en delsumma av en slutlikvid.
1.2
Huvudresenär är den person i vars namn avtalet har träffats. Huvudresenären
anges först i färdhandlingarna eller på annat tydligt sätt. Huvudresenären är
betalningsansvarig enligt avtalet. Alla ändringar och eventuell avbeställning
måste ske av huvudresenären. Undantag kan göras om huvudresenären blir
allvarligt sjuk och inte kan genomföra ändringen eller avbokningen.
Huvudresenären ansvarar för att förse arrangören med korrekta bokningsuppgifter
för övriga resenärer som omfattas av avtalet. Eventuell återbetalning sker till
huvudresenären.
1.2.1
Huvudresenären skall säkerställa att korrekta kontaktuppgifter uppges. Detta är
av yttersta vikt så att Huvudresenären kan nås av utskick av bokningsbekräftelse
och biljett samt viktiga meddelanden som till exempel ändring av avgångstider.
Återbetalning till annan person än huvudresenär sker endast via fullmakt från
huvudresenären.
För att
kunna fullgöra avtalet samlar Neckermann Nordic in nödvändiga personuppgifter.
Se punkt 12
1.3 Om
resenären är under 18 år och reser utan målsman måste detta uppges vid
bokningstillfället. Vissa resor kan kräva åldersgräns som kan vara högre än 18
år. Information lämnas vid bokningstillfället.
1.3.1
Målsmansintyg finner du på hemsidan och måste fyllas i och skrivas på i samband
med bokningen samt även tas med på resan. Kontaktinformation till resemålet
finns under kontakta oss på hemsidan.
1.3.2 Barn
och ungdom under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.
1.3.3 Du måste
vara 18 år för att boka ett paket med reguljärflyg.
1.3.4 Du
måste vara över 18 år för att boka ett paket som du paketerar själv hos Neckermann
Nordic.
1.4
Tiderna för avresa och hemresa i bokningsbekräftelsen är preliminära.
Arrangören ska snarast och om möjligt senast 20 dagar före avresan precisera de
avgångstider som ska gälla för resan.
1.4.1
Om de avgångstider som preciserats för utresan eller hemresan avviker från de
preliminära avgångstiderna angivna på bokningsbekräftelsen med mer än 8 timmar
har resenären rätt att frånträda avtalet. I övrigt gäller de allmänna
resevillkoren avseende arrangörens ändringar före avresa. Om resenären önskar
utnyttja sin rätt att frånträda avtalet enligt föregående stycke skall
meddelande om detta lämnas till arrangören inom 3 dagar från det att resenären
fått information om avgångstiderna. Tiderna för avresa och hemresa kan komma
att ändras flera gånger före avresan.
1.4.2 För
resor med reguljärt flyg kan avgångstider komma att ändras med kort varsel och
är utanför arrangörens kontroll. För långsemester gäller särskilda villkor.
1.5
Arrangören ska lämna allmän information om vad som gäller i fråga om pass och
visum.
1.5.1. Allmän information om pass och visum lämnas
på neckermann- nordic.se under viktigt om
resan och under Pass och Visum.
1.6
Arrangören ska lämna allmän information om hälsobestämmelser för resmålet.
1.6.1. Aktuell och relevant information om resemålet
finns på hemsidan. Resenären ansvarar
själv för att inhämta anvisningar om hälsobestämmelser som är relevant för
paketresan och om särskilda behov som anknyter till det egna hälsotillståndet.
Resenären ansvarar även för att ta reda på vilka regler som gäller på resmålet
som relaterar till det personliga behovet. Resenären skall också respektera och
följa de lagar och regler som gäller i de länder som besöks. Mer information
finner du exempelvis på https://www.1177.se/och UDs reseinformation.
1.7
Anslutningsresa eller specialarrangemang ingår i paketreseavtalet endast om
dessa bokats tillsammans och vid ett och samma tillfälle med de tjänster som
ingår i paketresan eller om dessa sålts tillsammans med övriga tjänster för ett
totalpris.
1.7.1
Endast de tjänster som anges på bokningsbekräftelse/resebevis/biljett ingår i
paketet. Om någon tjänst har bokats i samband med resan men inte finns på
resebeviset, ska den betraktas som tjänster som inte ingår i paketet. Det kan
t.ex. vara anslutande flyg till huvudflyget i paketet.
1.8
Eventuella önskemål eller särskilda tjänster på resenärens begäran ingår i
avtalet endast om dessa uttryckligen bekräftats skriftligen av arrangören.
1.8.1
Önskemål garanteras inte.
1.9
Resenären är skyldig att kontrollera bokningsbekräftelsen/resehandlingarna så
snart de erhållits och att alla uppgifter stämmer inklusive att namn är
rättstavade och överensstämmer med passet. Eventuella felaktigheter måste
påtalas snarast. Arrangören förbehåller sig rätten att ta ut en avgift
motsvarande den faktiska kostnaden för att rätta felaktiga uppgifter jämte en
skälig ersättning för det merarbete som rättelsen medför. Om felaktighet beror
på arrangören eller någon denne anlitat, ska rättelse ske utan kostnad för
resenären.
1.9.1 Neckermann Nordic
skickar ej ut bokningsbekräftelse och/eller biljett i pappersform. Resenären
måste själv ombesörja utskrift där det är nödvändigt. I samband med bokning
skickas bokningsbekräftelse och/eller biljett till den e-mailadress som
angivits vid bokningstillfället. Biljetten finns finns även under huvudbokarens
bokningskonto som man kommer åt genom att logga in på neckermann-nordic.se
under login och med hjälp av huvudbokarens
e-post adress. Biljetten är personlig och kan ej överlåtas annat än via kontakt
med Neckermann Nordics personal och mot avgift samt enligt vissa regler.
1.10
Huvudresenären ska omgående meddela arrangören eventuella ändringar av adress,
e- postadress, telefonnummer eller andra uppgifter av betydelse för arrangörens
möjligheter att kontakta resenären.
1.10.1
Arrangören skickar viktiga meddelanden till huvudresenären från
bokningstillfället till hemresans genomförande främst genom e-post och ibland
via SMS. Huvudresenären ansvarar för att de kontaktuppgifter som huvudresenären
lämnat till arrangören är korrekta.
1.11 För
vissa resor krävs ett minsta deltagarantal för att resan ska kunna genomföras.
Resenären ska i så fall få tydlig information om detta senast vid
bokningstillfället.
1.11.1 Neckermann
Nordic förbehåller sig rätten att ställa in resan utan utgivande av skadestånd
om något av följande deltagarantal inte är uppfyllda.
-Om mindre än
95 % av platserna på den aktuella flygningen är bokade senast 20 dagar innan
avresa
-om mindre än
15 % av charterresorna till samma destination är bokade senast 6 månader innan
avresa
- om mindre
än 40 % av charterresorna till samma destination är bokade senast 3 månader
innan avresa. Resenären meddelas snarast skriftligen eller via telefon om en
resa ställts in.
1.11.2 För flygresor med reguljärflyg är det
flygbolagets regler och antal deltagare som gäller för minsta deltagarantal och
står utanför Neckermann Nordic kontroll.
Se
även paragraf 7.4 för mer detaljer.
1.11.3 Om en
resa som enligt paragraf 1.11.1 ställs in, ingår i en serie av resor, har
arrangören rätt att ställa in även andra resor som ingår i samma serie under
förutsättning att meddelande därom sker så snart som möjligt och i varje fall
inte senare än 20 dagar före avresan.
1.12
Om flygbiljetter är en del av paketresan, ska dessa användas i korrekt
ordningsföljd. Resenären kan således inte använda endast en hemresebiljett när
både tur och retur bokats eller endast en del av en flygsträcka. Utnyttjas inte
biljetten från start, avbokas resterande delar.
1.12.1 Det
finns länder, biljetter och flygavtal som omöjliggör nyttjandet av biljetter i
avvikande turordning varför det är nödvändigt att sådant nyttjande aldrig tas
för givet utan alltid säkerställs med arrangören i synnerhet utanför EU.
1.12.2
Resenärer som av någon anledning inte infinner sig i tid för flygets avgång
och/eller helt eller delvis avviker och inte utnyttjar bokad resa förlorar
rätten till hela paketresan och allt som där ingår. Någon återbetalning, helt
eller delvis, av resans pris sker ej.
1.12.3 Endast
flyg eller så kallad flygstol faller inte under paketreselagen utan är endast
en flygtransport. Betalningskrav och avbokningsregler följer i övrigt nedan
avtal.
-Betalning
kan ske omedelbart utan möjlighet till avbokning.
-En ombokning
är att betrakta som en avbokning av ett tidigare ingånget avtal.
-Respektive
flygbolags allmänna regler och villkor ingår och är en del av avtalet. Reglerna
finns på respektive flygbolags egen hemsida.
-En genomförd
bokning med charterflyg bekräftas per mail med bokningsbekräftelse till
huvudresenär.
-En genomförd
bokning med reguljärflyg bekräftas direkt vid beställning av resan och en
bokningsbekräftelse sänds per mail till huvudresenär.
-Resebeviset
måste skrivas ut eller finnas tillgänglig på ex telefon
eller liknande med information om resan och dessa dokument är nödvändiga
för resans genomförande. Ovan biljetteringsprocedur gäller förutsatt att inte
annat anges i din bokningsbekräftelse och resebevis.
2. PRIS OCH BETALNING
2.1
Priset ska anges på ett sådant sätt att hela resans pris tydligt framgår.
Priset ska omfatta alla i avtalet ingående tjänster samt obligatoriska tillägg,
skatter och avgifter.
2.1.1
Obligatoriska tillägg, skatter och avgifter avser inte eventuella lokala
tillägg, skatter och avgifter som har beslutats av lokala myndigheter och tas
ut på destinationen. Sådana lokala tillägg, skatter och avgifter informeras
kunden om vid bokningstillfället eller senast innan avresa, eller att transport
inte ingår i paketet, senast innan ankomst.
2.2
Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av
avtalet.
2.2.1 En
anmälningsavgift skall vara researrangören tillhanda inom 5 dagar efter
bokningstillfället. Om inte annat särskilt angivits ska slutbetalningen av
inbokad resa vara researrangören tillhanda senast 30 dagar före avresa. I de
fall avresan för bokad resa är inom 30 dagar skall hela resans pris betalas vid
bokningstillfället. Vid bokning av paketresor
med reguljärflyg och bokning av endast flyg gäller flygbolagets villkor för
betalningstidpunkt. Slutbetalning krävs vanligen direkt vid bokningstillfället.
Betalning skall vid anmodan kunna styrkas. Då avtalet är bindande när anmälningsavgiften
är betald är det viktigt att samtliga resenärer kontrollerar att alla uppgifter
i bokningen är korrekta. Har inte betalningen skett enligt ovan nämnda villkor
har Neckermann Nordic rätt att betrakta avtalet som annullerat och
tillgodoräkna sig en avbokningskostnad enligt § 3.21- 3.25. Observera att om
anmälningsavgiften inte är Neckermann Nordic tillhanda inom 5 dagar eller
enligt flygbolagets villkor förbehåller sig Neckermann Nordic rätten att avboka
resan.
2.2.2
Slutbetalning kan komma att krävas direkt vid bokning för vissa sorters paket
och information ges i sådant fall innan avtal ingås. Informationen kan finnas
på hemsidan eller skriftligt via mail eller fås muntligt när bokningen sker via
telefon.
2.2.3
Betalningsvillkoren kan skilja sig åt mellan paketresor med charter- eller
reguljärflyg och/eller biljettyp. Vid bokning av reguljära paketresor och
bokning av endast flyg gäller flygbolagets villkor för betalningstidpunkt.
Slutbetalning kan komma att krävas direkt vid bokning och tidpunkten för
slutbetalning kan komma att ändras av flygbolaget med kort varsel.
2.2.4
Vid bokning hotellvistelse som en del av en reguljär paketresa gäller hotellets
villkor för betalningstidpunkt. Slutbetalning kan komma att krävas direkt vid
bokning.
2.3
Arrangören får i samband med bokningsbekräftelsen ta ut en första delbetalning
(anmälningsavgift). Anmälningsavgiften ska vara skälig i förhållande till
resans pris och omständigheterna i övrigt.
2.3.1 Neckermann
Nordics anmälningsavgift är på är 1400 SEK per person för charterresor inom
Europa och 3000 SEK för övriga världen. Anmälningsavgiften skall vara Neckermann
Nordic tillhanda senast 5 dagar efter bokningen av resan. Anmälningsavgiften är
en delbetalning av resans totalpris.
2.3.2 De reguljära flygbolagen kräver
att arrangören ställer ut flygbiljetter i god tid före avgång (i de flesta
fall redan vid bokning). Anmälningsavgiften är därför vanligen hela kostnaden
som slutbetalningen av flyget och hotellet.
2.3.3 För golf och gruppresor är anmälningsavgiften mellan 2.500 SEK - 5000
SEK beroende på resans innehåll och om resan sker med charterflyg eller med
reguljärflyg. Anmälningsavgiften skall vara Neckermann Nordic tillhanda inom
5 dagar efter bokningstillfället. Anmälningsavgiften är en delbetalning av
resans totalpris.
För gruppresor och golfresor
gäller särskilda villkor 14.4 -14.5 nedan.
2.3.4
Resterande belopp skall vara arrangören tillhanda senast 30 dagar före avresa om inte annat avtalats
vid bokningstillfället. Alla tillägg och ändringar som tex namnändring, tillägg
av transfer ska betalas omedelbart.
2.4
Om resenären inte betalar resans pris i enlighet med avtalet har arrangören
rätt att häva avtalet och ta ut skälig ersättning.
2.4.1. Har inte
full betalning skett senast 30 dagar före avresedagen har Neckermann Nordic rätt
att betrakta avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig en avbokningskostnad
enligt allmänna villkor (3.2–3.2.11).
2.4.2
Påminnelse kan inte garanteras vid utebliven betalning.
2.4.3
Fullgjord betalning skall kunna styrkas av kunden på efterfrågan.
2.5
Om inte annat uttryckligen framgår, är resans pris baserat på inkvartering för
två personer i delat dubbelrum. Vid inkvartering för endast en person i
dubbelrum eller större rum avsett för fler boende än en, har arrangören rätt
att ta ut en tilläggsavgift.
2.6
Arrangören är vidare skyldig att informera resenären om eventuella kostnader
som kan tillkomma.
2.6.1
Resenärer måste själv teckna och betala för ett privat avbeställningsskydd och
försäkring. Neckermann Nordic
rekommenderar alla resenärer att teckna detta.
Notera att de flesta försäkringsbolag kräver att avbeställningsskyddet ska vara
betalat innan resan bokas och betalas
antingen via del/hel betalning. Du kan även kontrollera vad som ingår i
eventuella privata hemförsäkringar och kortförsäkringar.
Kontrollera även noga att du har en komplett reseförsäkring som gäller under
hela reseperioden och till det landet du reser med bla. kostnaderna för sjuvård
och hemtransport samt olycksfall och otur.
Det är alltid till det egna försäkringsbolaget du ska vända dig vid ev
avbokning och följa de intruktioner du får.
3. RESENÄRENS RÄTT TILL ÄNDRING OCH AVBESTÄLLNING
3.1
Resenären har rätt att ändra avtalet om arrangören medger detta. Ändringar i
avtalet kan medföra tillkommande kostnader för resenären från arrangören eller
annan.
3.1.1
Ombokning är att betrakta som en avbokning av tidigare gjord bokning och en
påföljande nybokning med gällande pris. Exempel på ombokning är ändrad
avreseort, avresedag, reslängd, hotellbyte eller ändring av antal personer.
Ombokningsavgifts tas ut enligt paragraf 3.2
En biljett med
reguljärflyg kan generellt inte ändras sedan den är utställd, dvs efter att hel
eller delar av betalning skett.
3.1.2 Att
korrigera en felstavningen av ett namn på biljetten mer än 3 bokstäver för
paketresa med charterflyg kostar en avgift på 500:- per person. Gäller
förändringen paketresa med reguljärflyg kan ändring av 1-2 bokstäver i vissa fall vara möjligt men ibland tillåts
inga ändringar av bokstäver. Skulle det vara möjligt med korrigering av
stavning/ändring av bokstäver sker detta enligt flygbolagets eller annan
leverantörs gällande regler och deras avgifter plus att Neckermann Nordic tar
ut en ändringsavgift på min. 500-1000 kr per person beroende på hur nära avresa
det är .
3.1.3 Har bokningen skett av ett
företag utanför arrangören Neckermann Nordic krävs det att också avbokningen
sker till ett och samma företag vilket framgår i bokningsdialogen och eller
bokningsbekräftelsen. Dessa kan också ta ut avgifter.
3.2
Resenären har rätt att avbeställa resa. Arrangören förbehåller sig rätten att
begära ersättning av resenären för de kostnader som arrangören drabbas av till
följd av avbeställningen.
Arrangören
kan uppställa skäliga standardiserade avbeställningsavgifter baserade på
tidpunkten för avbeställningen. Om arrangören inte har uppställt några
standardiserade avbeställningsavgifter, har arrangören rätt till en skälig
avbeställningsavgift.
För paketresor med charterflyg gäller
följande;
3.2.1 Vid avbeställning tidigare
än 30 dagar före avresan ska resenären betala anmälningsavgiften som
avbokningskostnad.
3.2.2 Vid avbeställning därefter,
men tidigare än 14 dagar före avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans
pris, dock lägst anmälningsavgiften.
3.2.3 Sker avbeställning därefter,
men tidigare än 7 dagar före avresan, ska resenären erlägga 75 % av resans
pris, dock lägst anmälningsavgiften.
3.2.4 Sker avbeställningen inom 7 dagar
före avresan, ska resenären betala hela resans pris.
För
paketresor med reguljärflyg, sk dynamiska resor gäller följande;
3.2.5 Resor med reguljärflyg är som regel inte
återbetalningsbara. Om flyg, hotell andra arrangemang inte
är återbetalningsbara, blir avbokningsavgiften 100% av resans pris. I de fall
hela eller delar av resan kan avbokas gäller följande regler.
3.2.6
De reguljära flygbolagen kräver att arrangören
ställer ut flygbiljetter i god tid före avgång (i de flesta fall redan vid
bokning). När en flygbiljett har utfärdats har arrangören en ekonomisk
skyldighet gentemot flygbolaget. Om resenären avbokar resan efter att
flygbiljetten har ställts ut kommer Neckermann Nordic att debitera resenären en
avgift motsvarande det belopp som ska betalas till flygbolaget, utöver
eventuell avbokningskostnad för hotell eller andra arrangemang mm. Dessutom tas
en avbokningsavgift ut enligt tabellen nedan. Den
totala kostnaden meddelas på förfrågan.
Avbokningsavgift
angiven per person:
§ Avbokning av flyg och hotell (paketresa) kostar 1000:- + leverantörens
kostnad
§ Avbokning av reguljärflyg (endast flyg) 750:-
+ flygbolagets kostnad
§ Avbokning av hotell 1000:- + leverantörens kostnad
§ Namnändring från 500 -1000 kr + leverantörens kostnad
§ Vid återbetalning av flygskatter/avgifter tas en adminstrativ kostnad på
500:-
Om resan eller delar av resan skulle vara
återbetalningsbara så vid avbokning 7 dagar eller mindre innan avresa återfås ingen återbetalning
utöver offentliga skatter och avgifter minus den administrativa kostnaden på
500 kr som står i paragraf 3.2.6.
3.2.7
Om resenären ej infinner på för avresan angiven tid och plats utan att
avbeställning skett
eller
ej kan inte deltaga i eller fullfölja resan på grund av att resenären saknar
för resan nödvändiga dokument såsom giltigt pass, nödvändiga viseringar med
mera, äger Neckermann Nordic rätt att tillgodoräkna sig resans totala pris.
3.2.8
Avbeställningsskydd återbetalas ej vid avbokning oavsett skäl.
3.2.9
För avbeställning av golfresor och gruppresor gäller särskilda villkor. Se 14.4
och 14.5
3.2.10
Avbeställning skall ske omgående av huvudresenären till arrangören via telefon
eller via mail. Kontaktinformation finns på neckermann-nordic.se Uppgifter som krävs för att avbokningen skall
genomföras är resenärens: bokningsnummer, namn, avresedatum, resmål.
3.2.11 I de fall man tecknat privat avbeställningsskydd och
reseförsäkring ska alltid det bolaget kontaktas för att få information hur
dessa vill att själva avbokningsprocessen går till samt vilka dokument som
krävs för att styrka att avbokningen skett på rätt tid.
3.2.12 Tilläggsarrangemang som t.ex.
utflykter, hyrbil, evenemangsbiljetter eller dylikt avbokas och återbetalas
enligt de särskilda regler som meddelats vid bokningstillfället. Observera de
särskilda regler som gäller för golfspel: Avbeställning av bokade starttider
ska göras 45 dagar innan avresa. Avbokning mindre än 45 dagar före avresa,
debiteras med 100 % av starttidernas pris.
4 RESENÄRENS RÄTT ATT ÖVERLÅTA AVTALET
4.1 Resenären får överlåta avtalet till någon som uppfyller alla
villkor för att få delta i resan. Ett sådant villkor kan t.ex. vara att transportföretag
eller annan som arrangören anlitat enligt gällande regler ska godta byte av
resenär. Resenären måste i skälig tid före avresan underrätta arrangören eller
återförsäljaren om överlåtelsen. Underrättelse som gjorts senast sju dagar före
avresa anses alltid ha gjorts i skälig tid.
4.2
Arrangören får ta ut en skälig avgift för överlåtelsen. Avgiften får inte
överstiga kostnaderna som överlåtelsen medför för arrangören. Arrangören ska
visa hur kostnaden beräknats.
4.2.1 I det
fall överlåtelse av avtal och följande resa görs, debiteras resenären en
expeditionsavgift, förutom eventuella kostnader som tas ut av arrangörens
underleverantörer, om SEK 500 per överlåtelse och person fram till 7
dagar före avresa. Mindre än 7 dagar före avresa kostar 1000 SEK. Dock notera
att är det samma dag som avresa kan vi inte garantera att ändringen går att
genomföra. Paketresor och flygresor med reguljärt flyg kan endast
överlåtas om detta tillåts av flygbolaget. För sådan överlåtelse gäller
respektive flygbolags villkor inklusive villkor gällande överlåtelseavgift samt en
avgift av Neckermann Nordic.
4.3
Överlåtaren och förvärvaren är solidariskt ansvariga gentemot arrangören eller
återförsäljaren för allt vad som återstår att betala för resan och för de extra
kostnader som överlåtelsen medför.
5 ÄNDRINGAR FÖRE AVRESAN
5.1
Ändring av avtalsvillkor
Arrangören
har rätt att göra ändringar i avtalet förutsatt att arrangören informerar
resenären om ändringen på ett klart, begripligt och tydligt sätt på ett
varaktigt medium. Om ändringen är obetydlig, till exempel mindre ändringar av
flygtider, har resenären inte rätt till prisavdrag eller skadestånd. Vid
väsentliga ändringar av resan ska resenären, om möjligt, erbjudas en alternativ
resa eller rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift.
5.1.1
Eventuella ändringar (t ex tidtabellsändring eller hotellbyte)meddelas via
e-post och alltid till huvudresenären som genom avtalet förbinder sig att
underrätta övriga resenärer på bokningen om aktuell förändring. Det är därför
särskilt viktigt att de uppgifterna korrekta. Vid större ändringar nära avresa
så kontaktar Neckermann Nordic huvudbokaren via mail eller telefon.
5.1.2 Neckermann
Nordic förbehåller sig rätten innan avtal träffas med resenären vidta ändringar
av uppgifter i katalog/broschyr, hemsida och andra lämnade uppgifter. Neckermann
Nordic förbehåller sig också rätten att sedan avtal ingåtts företa ändringar av
avtalsvillkoren för viss resa i enlighet med 5.1.
5.1.3 Neckermann Nordic reserverar
sig för eventuella tryck- och korrekturfel.
5.2
Ändring av priset
5.2.1
Arrangören får höja priset för resan om höjningen beror på ändringar i
bränslekostnader, skatter och offentliga avgifter eller valutakurser.
5.2.2 Resans pris får höjas med
ett belopp som motsvarar resenärens andel av den kostnadsökning som arrangören
drabbas av. Rätt till prishöjning föreligger endast om kostnadsökningen
sammanlagt överstiger 100 kronor per bokning.
5.2.3 Resans pris ska sänkas om
arrangörens kostnader, av skäl som angivits ovan, minskar med sammanlagt minst
100 kronor per bokning. Arrangören får vid prissänkning göra avdrag för
faktiska administrativa kostnader.
5.2.4 Arrangören ska så snart som
möjligt underrätta resenären om prisförändringarna. Underrättelsen ska
innehålla en motivering till ändringen och en uträkning.
5.2.5 Priset får inte höjas och
behöver inte heller sänkas under de sista 20 dagarna före den avtalade
avresedagen.
5.2.6 Arrangören kan i sina
särskilda villkor avstå från rätten att höja priset enligt 5.2.1. I så fall
behöver arrangören inte heller sänka priset enligt 5.2.3.
5.3
Resenärens rätt att säga upp avtalet utan avbeställningsavgift
5.3.1 Om
resenären vill säga upp avtalet på grund av en väsentlig ändring, t.ex. om
priset höjs med mer än 8% av paketresans totalpris, måste resenären meddela
arrangören att avtalet sägs upp inom en av researrangören angiven skälig tid
från det att arrangören informerade resenären om ändringen. Gör resenären inte
det blir resenären bunden av det nya avtalet.
5.3.2 Om paketreseavtalet sägs upp
ska arrangören utan onödigt dröjsmål och senast 14 dagar efter det att avtalet
sades upp återbetala hela resans pris.
5.4
Arrangörens och resenärens rätt att säga upp avtalet vid oundvikliga och
extraordinära händelser
5.4.1 Både
arrangören och resenären har rätt att säga upp avtalet om genomförandet av
paketresan eller transporten av passagerare till resmålet väsentligen påverkas
av oundvikliga och extraordinära händelser på resmålet eller i dess omedelbara
närhet. Med oundvikliga och extraordinära omständigheter avses till exempel
allvarliga säkerhetsproblem som krig, terrorism, utbrott av allvarlig sjukdom
eller naturkatastrofer. Resenären har i sådana fall rätt att säga upp avtalet
utan att betala någon avbeställningsavgift. Om arrangören säger upp avtalet i
enlighet med denna punkt har resenären inte rätt till skadestånd. Resenären har
i sådana fall rätt till full återbetalning på det sätt som följer av 5.3.2.
5.4.2 Resenären har inte rätt att
säga upp avtalet om de oundvikliga och extraordinära händelserna var allmänt
kända vid tidpunkten när avtalet ingicks.
5.4.3 För att utreda om händelsen
är av sådan allvarlig karaktär som ovan angivits ska sakkunniga svenska eller
internationella myndigheter rådfrågas. Från och med 14 dagar innan avresa är en
gällande avrådan från UD grund för uppsägning om avrådan omfattar tidpunkten
för resenärens resa. En gällande avrådan från UD ska också anses utgöra grund
för uppsägning om det i annat fall står klart att de omständigheter som ligger
till grund för avrådan påverkar eller kommer att påverka resmålet vid
tidpunkten för resenärens resa.
6 ARRANGÖRENS ANSVAR FÖR PAKETRESANS GENOMFÖRANDE
6.1
Bristande genomförande
Om en resetjänst
inte genomförs enligt avtalet ska arrangören avhjälpa felet inom skälig tid.
Arrangören är dock inte skyldig att avhjälpa felet om det är omöjligt eller om
avhjälpande skulle medföra oproportionerliga kostnader. Om arrangören inte
avhjälper felet kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.1.1
Resenären har inte rätt till skadestånd, om arrangören visar att felet beror på
ett hinder utanför arrangörens kontroll som denne inte skäligen kunde förväntas
ha räknat med när avtalet ingicks och vars följder denne inte heller skäligen
kunde ha undvikit eller övervunnit
6.2
Väsentliga fel
6.2.1 Om
efter avresan en väsentlig del av de avtalade tjänsterna inte kan
tillhandahållas, ska arrangören om möjligt ordna likvärdiga eller minst
likvärdiga alternativ utan extra kostnad för resenären. Kan arrangören inte
erbjuda detta, får arrangören erbjuda alternativ av lägre kvalitet i förening
med skäligt prisavdrag. Resenären får endast avvisa sådana alternativ om dessa
inte kan anses vara jämförbara med dem som skulle tillhandahållits enligt
avtalet eller om erbjudet prisavdrag inte kan anses vara skäligt.
6.2.2 Kan arrangören inte erbjuda
något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ
enligt 6.2.1., kan resenären ha rätt till prisavdrag och skadestånd.
6.2.3 Vid fel som väsentligen
påverkar genomförandet av paketresan och som arrangören inte har avhjälpt inom
skälig tid får resenären säga upp avtalet och kan även ha rätt till prisavdrag
och skadestånd.
6.2.4 Kan arrangören inte erbjuda
något alternativ eller om resenären har rätt att avvisa sådana alternativ
enligt 6.2.1., eller om resenären har sagt upp avtalet enligt 6.2.3 har
resenären rätt till likvärdig hemtransport utan onödigt dröjsmål och utan extra
kostnad om paketresan innefattar transport och resenären befinner sig på
resmålet.
7 OM PRISAVDRAG OCH SKADESTÅND
7.1
Prisavdrag utgår inte om arrangören kan visa att felet beror på resenären.
7.2 Resenären
har inte rätt till skadestånd om arrangören visar att felet beror på resenären
eller på tredje part som saknar anknytning till tillhandahållandet av
resetjänster som ingår i paketresan, eller om felet beror på oundvikliga och
extraordinära händelser.
7.3 Om felet
beror på någon som arrangören har anlitat, är arrangören fri från
skadeståndsansvar enligt dessa resevillkor endast om också den som arrangören
har anlitat skulle vara fri enligt den bestämmelsen. Detsamma gäller om felet
beror på någon annan i ett tidigare led.
7.4 Rätt till
skadestånd på grund av att arrangören ställt in resan föreligger inte om
arrangören visar att färre personer än ett i avtalet angivet minimiantal anmält
sig till resan och resenären inom en i avtalet angiven tid skriftligen
underrättas om att resan ställts in.
Meddelande
om att en resa ställs in ska lämnas senast
•
20 dagar före avresa om resan varar längre än 6 dagar
•
7 dagar före avresa om resan varar mellan 2 och 6 dagar
•
48 timmar innan avresa om resan varar kortare än 2 dagar
7.4.1
Minimiantal, Neckermann Nordic har med stöd av punkt 7.4 rätt att utan
utgivande av skadestånd ställa in resan om inte någon av punkterna a) – d) av
nedan angivna minimiantal är uppfyllda
a) Om
minimiantal passagerare ej uppnått för angiven flygplanstyp. Flygplanstyp: a)
Flygplanstyp med minimiantal: B737-300: 133,B737-400: 153, B737-500: 117,
B737-700: 133, B737-800: 170, B737-900: 180, B747: 405, B757: 200,
B767-300: 170, B787-8: 150, B787-9: 170, MD-83: 152, A319: 130, A320:
150, A321: 189, A330: 324.
Vid resa med andra flygplanstyper än ovan nämnda, används flygplanstyp av
liknande storlek för beräkning av minimiantal.
b) Om ej
minst 50 resenärer ej uppnåtts till det resmål som finns angivet på resenärens
bokningsbekräftelse.
c) Om ej
minst 50 resenärer till varje inkvarteringsalternativ på den flygdestination
som finns angivet på resenärens bokningsbekräftelse.
d) Om ej
minst 15 resenärer för varje rundtur.
7.4.2 Om
en resa som arrangören har rätt att ställa in enligt föregående punkt ingår i
en serie av resor har arrangören rätt att även ställa in andra resor som ingår
i samma serie under förutsättning att resenären meddelas så snart som möjligt
och inte senare än vad som angetts ovan.
7.5
Skadestånd enligt dessa villkor omfattar ersättning för ren förmögenhetsskada,
personskada och sakskada. Resenären är skyldig att i möjligaste mån begränsa
skadan.
7.6 Om inte
annan begränsning följer av paketreselagen eller annan tvingande lagstiftning
är arrangörens ansvar för skada begränsad till tre gånger paketresans pris.
Denna begränsning gäller dock inte vid personskada eller vid skada som orsakats
uppsåtligen eller av oaktsamhet.
8 REKLAMATION
8.1
Resenären får endast åberopa fel i de avtalade tjänsterna om denne inom skälig
tid efter det att denne märkt eller bort märka felet underrättar arrangören eller
återförsäljaren om felet. Detta ska ske snarast och om möjligt på resmålet. Vid
fastställande av eventuellt prisavdrag eller ersättning för skador beaktas den
tidpunkt då resenären reklamerat om ett sådant meddelande hade inneburit att
arrangören kunde ha avhjälpt felet.
8.1.1 Eventuella klagomål på resan
skall omgående framföras under vistelsen till Neckermann Nordics personal för
att arrangören skall kunna åtgärda orsakerna till missnöjet omedelbart och på
plats. Om ej klagomål framförs på plats kan man inte i efterhand kräva
ersättning.
Om resmålet ej har personlig
personal anmäls klagomålet under resan till [email protected] eller [email protected] Reklamation skall ske senast två månader efter
hemkomst via mail till [email protected]
8.1.2 Gäller reklamationen
flygningen med ex förseningar och inställdat flyg eller att man blir nekad
ombordstigning av olika anledningar så ska man direkt kontakta flygbolaget utan
dröjsmål då vissa flygbolag har kort mottagningstid av reklamationer.
8.2 Utan hinder av punkt 8.1 får resenären åberopa fel om arrangören eller
återförsäljaren har handlat grovt vårdslöst eller i strid mot tro och heder.
9 RESENÄRENS ANSVAR UNDER RESAN
9.1
Arrangörens anvisningar
Resenären är
skyldig att följa de anvisningar för resans genomförande som lämnas av
reseledaren eller av annan person som arrangören anlitar. Resenären är skyldig
att respektera de ordningsregler som gäller för resan och på resmålet och
uppträda så att medresenärer eller andra inte störs. Om resenären på ett väsentligt
sätt bryter mot detta, kan arrangören häva avtalet utan att resenären har rätt
till ersättning eller återbetalning.
9.2
Resenärens ansvar för skada
Resenären är
ansvarig för eventuellt skadestånd i anledning av skada som resenären genom
vårdslöshet vållar arrangören.
9.3
Resenärens ansvar för formaliteter
9.3.1
Resenären är själv ansvarig för att iaktta nödvändiga formaliteter för resans
genomförande, som till exempel innehav av giltigt pass, visum, vaccinationer,
och försäkring.
9.3.2
Resenären ska för samtliga i paketresan ingående transporttjänster ha avslutat
check-in i enlighet med resplan eller annan anvisning från arrangören eller
transportören.
9.3.3
Resenären är själv ansvarig för alla kostnader som uppkommer på grund av
brister i nämnda formaliteter, till exempel hemtransport till följd av avsaknad
av pass, om inte bristerna orsakats av felaktig information från arrangören
eller återförsäljaren.
9.3.4
Resenären ansvarar för att ta del av information som tillhandahållits av
arrangören.
9.3.5 För
resan är de allmänna samt särskilda resevillkoren gällande samt alla resenärer
ska ta del av reseinformation på hemsidan och är en del av resevillkoren.
9.3.6
Reseförsäkring är inte inkluderad i priset. Det är resenärens egna ansvar att
se över privata reseskydd före avresa. Det är viktigt att ha ett fullgott skydd
när man
befinner sig
utomlands. Du bör före avresa se till att din reseförsäkring täcker åtminstone
sjukvård, mediciner och eventuell sjuktransport från resmålet till hemlandet.
Utöver detta är det också bra om reseförsäkringen täcker förlorade
semesterdagar vid sjukdoms- eller olycksfall samt bagageförseningar och andra
oväntade händelser. Många hemförsäkringars och kreditkorts reseförsäkringar är
inte heltäckande. Neckermann Nordic ansvarar inte för kostnader som uppstår om
reseförsäkring saknas. Försäkringskassans EU-kort gäller endast inom ett
EU/EES-land och är begränsad.
9.3.7 Rummet eller lägenheten gäller endast
för den/de resenär/er som står på biljetten om inget annat avtalats med Neckermann
Nordics personal innan avresa. Detta gäller även om det finns flera sängar till
förfogande.
9.4 Avvikande från arrangemanget
Resenär som efter det att resan påbörjats avviker från arrangemanget är skyldig
att meddela detta till arrangören eller dennes representant.
9.4.1
Vid avvikelse enligt punkt 9.4 sker ingen återbetalning av de delar av resan
som inte utnyttjats.
9.4.2
Resenärer som avviker från sitt bokade researrangemang, reser på egen hand
eller köpt endast flygbiljett är skyldiga att kontakta researrangören vid
ankomsten till resmålet för att inhämta kontaktuppgifter för att själva
kontrollera återresetiden för hemresan. För kontroll av flygtider på
charterflyg så ska arrangören kontaktas senast 24 timmar innan angiven hemresetid.
Resenären ansvarar själv efter det hålla sig uppdaterad om flygtiderna ändras,
t ex vid en flygförsening.
9.4.3
Om resenär ej checkar in på hotellet på angiven dag som arrangemanget startar
så annulleras resten av hotellvistelsen och kan ej återfås under resterande tid
för resan.
10 ARRANGÖRENS SKYLDIGHET ATT TILLHANDAHÅLLA ASSISTANS
Om resenären befinner sig i svårigheter under resan är arrangören skyldig att
utan onödigt dröjsmål ge lämplig hjälp. Sådan hjälp kan till exempel vara
information om hälso- och sjukvårdstjänster, lokala myndigheter och konsulärt
stöd. Arrangören har rätt att ta ut en skälig avgift för sådan hjälp om
situationen orsakats uppsåtligen eller av oaktsamhet från resenärens sida.
10.1
Assistans och eller hjälp enligt punkt 10 kan ske i form av personligt stöd av
ex reseledare, hjälp via lokal samarbetspartner eller stöd via telefonkontakt
beroende på omständighet som sådan och resans beskaffenhet.
10.2
Kontaktuppgifter till resmålets personal fås vid ankomsten eller kort innan
avresan.
11. TVISTLÖSNING
Parterna bör försöka lösa tvist som gäller tolkningen eller
tillämpningen av avtalet på egen hand. Om parterna inte kan enas, kan tvisten
prövas av Allmänna reklamationsnämnden (ARN), Box 174, 101 23 Stockholm, www.arn.se eller av allmän domstol. En tvist kan även
prövas via EU-kommissionens onlineplattform.
11:1
Skriftlig reklamation ska skickas in till arrangören senast två månader efter
hemkomst innan resenär vänder sig till ARN. Detta gäller även om man klagat på
plats under resan och fått avslag på sina krav.
Reklamation
mailas till [email protected] .
Notera att ARN
goodtar en reklamtion på antingen engelska eller svenska.
12.
PERSONLIGA UPPLYSNINGAR
Neckermann Nordic lägger stor vikt vid
dataskydd. Vårt mål är att garantera dig den högsta nivån av dataskydd och
datasäkerhet. Vi behandlar alla personuppgifter
i enlighet med gällande lag.
Du är skyldig att läsa igenom den information som finns på
hemsidan gällande personliga uppgifter och cookies på neckermann-nordic.se
13. BAGAGE
Det
är inte tillåtet att i incheckat bagage ha värdesaker eller stöldbegärligt gods
som till exempel elektronisk utrustning, kameror, datorer, smycken, kontanter
med mera. Av säkerhetsskäl är det förbjudet att medföra farligt gods ombord
eller i incheckat bagage. Det som klassas som farligt gods är till exempel alla
typer av vapen, komprimerade gaser, frätande och brännbara substanser,
målarfärg, fyrverkerier och andra explosiva saker eller ämnen samt gifter och
substanser som innehåller bakterier eller virus. Det är inte heller tillåtet
att ta med djur ombord. Mer utförlig information finns under “Viktigt om resan”
Skadat eller förlorat bagage ersätts resenären direkt från respektive
transportbolag utifrån de regler som gäller för respektive transportbolag. För
golfbagar rekommenderas extra försäkring.
14. SÄRSKILDA RESTYPER
14.1 Endast flyg och endast
hotell
Vid bokning av endast hotell eller endast flyg
(reguljärt eller med charterflyg) ska resan betalas direkt vid beställning.Man
omfattas inte av paketreselagen och Neckermann Nordic agerar här endast som
agent för flygbolaget eller hotellet. Det är flygbolaget som ansvarar för
flygtidsändringar, inställda flyg, bagage mm. Eventuella klagomål eller krav
riktas direkt till flygbolaget eller hotellet.
Det
är resenärens eget ansvar att kontrollera och hålla sig uppdaterad med
eventuella tidsförändringar, och Neckermann Nordic ansvarar inte för eventuella
ytterligare kostnader som kan uppstå. Vi rekommenderar att du ALLTID
kontrollerar avgångstiderna med flygbolaget. Resenärer är
även skyldiga att vara kontaktbara på det mobil-telefonnummer som angivits i
bokningen då ändringar kan komma att meddelas via textmeddelande/sms.
Flygbiljetter
med 2 olika bokningsnummer, d.v.s. resor som består av 2 eller flera enkla
resor hanteras som separata resor, helt oberoende av varandra. Vid köp av
separata flygbiljetter (endast flyg) ansvarar Neckermann Nordic inte för
utebliven ersättning i samband med tidsförändringar, förseningar eller
inställda flyg.
Vid
köp av endast flygstol avbokas hemresan om inte utresan utnyttjas/används. Det
är ej möjligt att använda endast hemresan som enkelresa.
14.2. Ospecificerad resa
En
ospecificerad resa är inte en rabatterad ordinarie resa, utan ett särskilt
researrangemang med särskilda villkor. En ospecificerad resa innebär att flyget
som presenteras i Neckermann Nordic program är detsamma, men inte boendet.
Inkvarteringen anvisas vid ankomst till destinationen. Inkvarteringen kan vara
belägen var som helst på det utannonserade resmålet och det garanteras inte att
hotellet ingår i Neckermann Nordic ordinarie hotellprogram. Inkvartering kan
ske i hotell/pensionat/privatrum eller i lägenhet.
Boendet
kan vara av mycket enkel standard.
Arrangören
garanterar privat dusch och toalett.
Även
om hotellet skulle erbjuda servering ingår inga måltider i priset.
Luftkonditionering
och kassafack ingår ej.
Städning
under vistelsen ingår normalt ej.
Byte
av inkvartering kan komma att förekomma en eller flera gånger under vistelsen.
Arrangören
kan ej förvarna om störningar som t.ex. pågående byggarbeten.
Resenärer
som reser ensamma måste betala ett tillägg för att få enkelrum.
Priset
inkluderar ej transfer mellan flygplats och inkvartering, retur till flygplats
vid avresa eller mellan inkvarteringar i de fall byte av inkvartering sker
under vistelsen.
Önskemål
kan ej lämnas.
Arrangören
garanterar att max 4 personer på en bokning inkvarteras på samma hotell.
Reseledarservicen
är begränsad oftast bara via telefon.
Vi
rekommenderar att den som har några som helst krav på sitt boende väljer en
specificerad inkvartering. Vi avråder resenärer med rörelsehinder eller
handikapp, liksom resande med barn, att välja en ospecificerad inkvartering.
14.3 Ospecificerat All Inclusive*** är en ospecificerad resa (se
villkor 15.2) där arrangören garanterar minst ett 3-stjärnigt hotell med Enkel All
Inclusive.
14.4. Golfresor
Privatresor
golf. Vid bokning av golfresa med charterflyg ska handpenningen betalas enligt 2.3.2
Slutbetalning av resans pris skall vara Neckermann Nordic tillhanda senast 30 dagar före avresan.
Vid
avbeställning gäller följande:
-Vid avbeställning tidigare än 30 dagar före avresan ska
resenären betala anmälningsavgiften som avbokningskostnad.
- Vid avbeställning därefter, men tidigare än 14 dagar före
avresan, ska resenären erlägga 50 % av resans pris, dock lägst anmälningsavgiften.
- Sker avbeställning därefter, men tidigare än 7 dagar före
avresan, ska resenären erlägga 75 % av resans pris, dock lägst
anmälningsavgiften.
- Sker avbeställningen inom 7 dagar före avresan, ska
resenären betala hela resans pris.
Vid bokning av golfresor med reguljärflyg gäller flygbolagets villkor för betalningstidpunkt.
Slutbetalning krävs vanligen direkt vid bokningstillfället eller tidpunkten för
slutbetalning kan komma att ändras av flygbolaget med kort varsel.
Resor med reguljärflyg är som regel inte
återbetalningsbara vid en eventuell avbokning.
Avbeställning av bokade starttider ska göras 45
dagar innan avresa. Avbokning mindre än 45 dagar före avresa, debiteras med 100
% av starttidernas pris.
-Golfklubben behåller rätten att ändra bekräftad tee time.
14.5 Gruppresor Golf (minimum 8 personer)
Vid
bokning av golfresa ska handpenningen betalas enligt regler. Utöver
handpenningen ska även kostnader för starttider inbetalas tillsammans med
handpenningen om detta framgår av avtalet. Datum för slutbetalning och
särskilda avbokningsregler för gruppresor med golf meddelas grupper vid
bokningstillfället.
För att räknas som golfgrupp ska man vara minimum 8
vuxna betalande som ska spela golf. Icke golfande medresenär räknas inte in i
golfgruppen.
14.6 Rundresor
Minimiantal
12 personer krävs för att resan ska genomföras Vid ej uppfyllt antal deltagare
kan resan komma att ställas in. Rätt till skadestånd regleras enligt 7.4.
Guidning i buss kan ske med engelsk- eller skandinavisktalande
reseledare. Vi rekommenderar ej denna resa för barn under 12 år.
P.g.a.
väder eller andra omständigheter kan programmet komma att ändras.
Neckermann
Nordic kan under hela resan (24h) kontakta läkare vid behov.
Vid
köp av denna resa måste programmet fullföljas. Resenärer på turen får inte
avvika eller använda rundturen som transfer till eller från utvalda orter eller
endast nyttja flygstolen. Deltagare på resan får ej avvika från turen eller
endast använda resan endast som transport till de utvalda hotell, ej heller
endast använda flygresan. Om resan avbryts på liknande sätt, kan gästen ej
använda hemresebiljetten och kan avkrävas en böter om 2500:- per person.
Tjänster,
såsom behandlingar, terapier, turer mm som ej köps genom Neckermann Nordic eller ingår Neckermann Nordic program, utan
köps direkt av eller genom hotellet eller annan leverantör, ingår ej i Neckermann
Nordic program och är ej en del av researrangemanget, likaså det som på
hotellet är fritt för gäster att använda, varför Neckermann Nordic ej tar något
ansvar för dessa varken fria eller betalda tjänster. Om du har allergier eller
andra medicinska- eller hälsoproblem som kan medföra en risk vid bad i
termalvatten med högre mineralhalt och värme, bör du söka råd från din läkare
inför en resa.
14.7
Gruppresor
För
gruppresor gäller särskilda resevillkor och fås vid förfrågan av gruppresor.
Detta beror på gruppens storlek och särskilda önskemål.
För grupp med individuellt betalande resenärer ex att man tar del av en träningsresa, golfresa med mera hänvisar vi
till de vanliga resevillkoren.
15. HOTELL/EJ UTNYTTJAD BÄDD
Endast resenär som angivits på bokningsbekräftelsen/biljetten får
inkvarteras i rummet/lägenheten. Resenärer som har en eller flera tomma sängar
i rummet/lägenheten äger ej rätt att där inkvartera annan person.
16. UTFLYKTER
När
du bokar utflykter på resmålet så arrangeras detta alltid i regi av den lokala
agenten vi samarbetar med på resmålet. Agenten har tillstånd, försäkringar och
licenser för att arrangera utflykter och detta är statligt kontrollerat.
I de fall agenten arrangerar utflykt via en underleverantör så har även dessa
giltiga tillstånd, licenser och försäkringar. Utflykter bokas och betalas
samtidigt på på plats på resmålet och är bindande med undantag vid sjukdom och
uppvisande av läkarintyg. Vissa utflykter har ett riskfaktor och det är ditt
ansvar att se till att utflykten är lämplig för dig och/eller ditt resesällskap
innan bokning. Det är viktigt att du och ditt resesällskap följer alla
instruktioner, vägledningar och information som du fått av
reseledaren/utflyktsguiden, särskilt med hänsyn till din och ditt resesällskaps
hälsa och säkerhet. Vid bokning av utflykt måste alltid ett aktuellt mobilnummer
anges då information kan komma med kort varsel som t.ex. tidsändring,
trafikstörningar osv. Personer under 18 år får inte åka på utflykt utan vuxet
sällskap.
De
flesta utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal
deltagare för att kunna genomföras. Utflykter kan också komma att ställas in
med kort varsel på grund av dåligt väder, strejk eller andra yttre
omständigheter som vi inte kan råda över. Vi ansvarar ej för kostnader som
uppstår i samband med att vi tvingas ställa in en utflykt p.g.a. av ovan
anledning.
Utflykterna
han ha blandade nationaliteter av deltagare. Ibland sker guidningen på
skandinaviska i de fall som det utlovats men oftast sker allt på engelska.
Oftast sker utflykterna med inhemska officiella guider. På din biljett ska
upphämtningsplats och tid stå. Upphämtningsplatsen är inte alltid på hotell
utan kan vara på angivna andra platser dit du måste själv ta dig. Vi reserverar
oss för att förändringar kan ske i utflyktsprogrammet med kort varsel och i
för- och lågsäsong är programmet begränsat.
17. FÖRBEHÅLL OM ÄNDRINGAR
Neckermann Nordic förbehåller sig rätten att innan
avtal träffas med kunden vidta ändringar av lämnade uppgifter och av
de avtalsvillkor som gäller för paketet. Vi reserverar oss för eventuella
tryck- och korrekturfel.