AVSTÅND
I hotellbeskrivningen finns ibland information om avstånd till bla lokalt
centrum vilket innebär närmaste plats där man hittar butiker och restauranger.
BALKONG/TERRASSER
Balkonger, markbalkonger och terrasser är inte alltid dimensionerade och
möblerade efter antalet personer boende i rummet/lägenheten. Vissa balkonger
har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned. Vissa
balkongen kan ha låga räcken och glipor och är därmed inte barnvänliga.
BYTE
AV HOTELL
Vill man av olika anledningar byta hotell på resmålet så måste man betala en
administrativ kostnad samt nya priset på det nya hotellet. Väljer man ett
hotell som är billigare än ursprungshotellet och möjligen av lägre standard får
man ingen återbetalning av mellanskillnaden. Den administrativa kostnaden
innefattar bla avbokningskostnader för det ursprungliga hotellet.
Prisskillnaden anges vid förfrågan. Eventuella transportkostnader i samband med
hotellbyte får man själv ombesörja.
DJUR,
MYGG OCH INSEKTER
Insekter och smådjur som mygg, flugor, myror, kackerlackor etc är en del av
landes fauna kan förekomma oavsett hotellstandard. Effektiva myggmedel finns
att köpa på apotek eller i livsmedelsbutiker eller ta dig hemifrån om du exempelvis
är överkänslig mot mygg/insektsbett. Kontakta hotellpersonalen eller reseledarna
om du störs av insekter på ditt hotell så kan de hjälpa dig med besprutning. På
de flesta resmål finns det lösspringande djur som katter och hundar. Galande
tuppar kan också upplevas störande. Hotellen och våra representanter kan
uppmana eventuella ägare att visa hänsyn. Eventuella upplevda obehag i detta
avseende utgör inte grund för ersättning.
ENKELRUM
Enkelrummens storlek, standard och placering kan ibland vara sämre än standardrummen.
Rummet kan ha enkelsäng eller dubbelsäng. För resenärer som reser ensamma tillkommer ett
tombäddstillägg/ enkelrumstillägg.
EXTRASÄNG
Extrasäng är ingen ordinarie säng utan består av uppfällbar säng eller
bäddsoffa eller bäddfåtölj men kan även vara en våningssäng. Extrasängen är
normalt både smalare och kortare än ordinarie säng och har heller inte samma
komfort. Man får räkna med att det kan bli trångt i rummet då en extrasäng tar
upp plats. Ibland erbjuds rabatt för den som sover i extrasäng, det gäller dock
ej ospecificerade boenden eller redan rabatterade resor. På vissa hotellrum så
är extrabädden endast för barn upp till en viss ålder.
RESMÅLSSERVICE
På våra charterresor har vi personal på många av våra resmål. Tveka
inte att kontakta vår personal på plats för råd och information. De nås på
servicetelefon och på vissa hotell. Telefonnumret till servicetelefonen finns i
informationen som skickas ut före avresa. Telefonen är öppen dygnet runt. All
vår personal pratar engelska och vissa pratar även nåt av de skandinaviska
språken. Det förkommer också i samband med exempelvis transfer att annan lokal
personal assisterar vår personal och de kan ha begränsad engelska.
För
resor med reguljärflyg sk dynamiska resor så förkommer
ingen reseledarservice och vid ev problem så ska man kontakta vårt callcenter
eller det kontaktnummer man får innan avresan.
REKLAMATION/KLAGOMÅL
Om man under resans gång upplever att något inte
fungerar eller lever upp till förväntningarna ska man omedelbart på resmålet
kontakta oss för att vi ska få en möjlighet att rätta det som är fel. På resor
med charterflyg finns vår personal finns tillgängliga på vissa hotell och
alltid via telefon. För resor med reguljärflyg ska man följa de intruktioner
man får innan avresan gällande kontaktperson och telefonnummer eller mail. Om
eventuella problem och fel inte kan lösas på resmålet har du möjlighet att via
mail efter hemkomsten framföra dina synpunkter senast
2 månader efter din hemkomst. Gäller klagomålet på själva flyget ska
flygbolaget kontaktas direkt oavsett om man åker på charterflyg eller
reguljärflyg. Se resevillkor gällande reklamationer.
SPRÅK
Engelska fungerar på de flesta resmålen bra att
kommunicera på, men det finns resmål som kan vara mer begränsade. Man måste ha
i åtanke att ex hotellen har många gäster med olika nationaliteter och därför
behövs personal med olika språkkunskaper. Det är inte möjligt att begära att
personalen ska kunna fler en ett utländskt språk utöver sitt modersmål. Därför
kan man stöta på de som exempelvis inte pratar engelska som andra språk men man
kan alltid be att få prata med engelsktalande personal eller få reda på när
denna person är på plats. På de hotell vi anlitar brukar någon eller några i
personalen alltid tala engelska.
SHOPPING
& RESTIPS
Neckermann Nordic har inget ansvar för saker, tjänster, produkter samt servicen
som man upplever i olika butiker. Neckermann Nordic kan inte heller hjälpa till
att kommunicera åt resenären för eventuella reparationer på varor som köpts i
våra rekommenderade butiker eller reda upp ev missförstånd i samband med köp. Resenären ansvarar själv för att följa tullregler
vid återresa. Neckermann Nordic har inte heller ansvar för de varor eller
produkter som resenären tar in på resmålet eller med sig hem.
Där Neckermann Nordic nämner restips på våra resmål
och/eller nämner tredje parts näringsidkare och/eller organisationer m.fl. på
resmålen, vilka inte inkluderas i Neckermann Nordics program eller
reseprodukter, sker detta endast i rent informationssyfte. Det skall ej ses som
varken en rekommendation eller garanti och Neckermann-Nordic tar inget ansvar
för kvalitet, genomförande eller leverans mm för dessa restips.
STRÄNDER
Ta alltid reda på vad som gäller på stranden du
besöker och respektera varningsflaggorna. Det kan förkomma undervattensströmmar.
Sjöborrar, maneter, tång och sjögräs finns periodvis vid många stränder. Stora
tidvattenskillnader och blåsigt väder kan påverka stranden och förutsättningen
för bad.
SJUKDOMAR
OCH OTUR
Drbbas man av sjukdom eller annan oförutsedd
händelse kan man känna sig extra utsatt när man befinner sig utomlands och man
kan därför kontakta vår personal på plats via telefon dygnet runt. Om man råkar
ut för stöld, sjukdom eller olycka så hjälper vår personal till med att
förmedla kontakt med läkare/sjukvård/polis.
Ersättning vid sjukdom under resan regleras av den
enskilde resenärens försäkringsbolag. Det är därför viktigt at man har
kontrollerat sitt försäkringsskydd innan avresa. Hyr alltid kassafack om
möjligt på hotellet och kom ihåg att spärra eventuellt förlorat kreditkort. Polisanmälan
på plats ska göras om man blir bestulen eller något annat inträffar. Ett bra
tips är att alltid ha en kopia på passet med sig.
Om man vill yrka på ersättning från eventuella försäkringsbolag
måste man införskaffa erforderlig dokumentation på resmålet, till exempel
läkarintyg och kvitton på utlägg. Neckermann Nordic kan inte förmedla eller
efterfråga läkarintyg eller övriga intyg efter hemkomst.
STÖRNINGAR
OCH BULLER
Många hotell ligger i populära turistorter eller städer med genomfartstrafik
dygnet runt. De flesta resmål har även gott om dags- och kvällsnöjen som tex
restauranger, diskotek och allmänt folkliv samt lokaltrafik dygnet runt
och som också tilltar vissa tider. Ljud från djur som ex åsnor, galande tuppar,
skällande hundar kan upplevas störande på vissa tider av dygnet. I
muslimska länder är moskéer med böneutrop flera gånger om dagen en del av
landets arkitektur och kan höras mer eller mindre från de flesta hotell. Under
högsäsong, internationella högtider och under skolornas lov kan det höras mer
skratt och stoj vid poolerna.
Hög musiknivå, trafikljud och annat buller utanför
hotellet kontrolleras av de lokala myndigheterna och är inget som hotellet
eller Neckermann Nordic kan styra över, men alla parter gör vad man kan för att
minska obehaget. Önskar man bo i en lugn omgivning bör man välja hotell
som är placerat utanför tättbebyggt område och där man ex skriver att hotellet
ligger lugnare till.
Det är oundvikligt att vissa ljudkällor förekommer
i den dagliga driften av ett hotell, såsom t.ex. ljud från hissar, fläktar,
städpersonal, trädgårdsarbete samt sophämtning och varuleveranser förekommer
dygnet runt. Enligt internationell praxis ska det vara tyst på hotellet efter
kl. 24.00 för att alla ska trivas, men ibland sker ändå olyckligtvis
störningar från andra hotellgäster. Om man störs av andra gäster ska man i
första hand kontakta hotellet, hjälper inte detta så kontakta Neckermann Nordics
personal på resmålet. För att hotellet ska kunna fungera så förkommer det
med jämna mellanrum ex reparationer och underhåll av tex pooler och andra
faciliteter och de kan därför stängas utan förhandsinformation.
TRANSFER
Att boka transfer via oss på Neckermann Nordic är fördelaktigt då du själv slipper följa med i eventuella flygändringar samt vi/våra partner har erfarenhet från trafiken i området och kan planera avresetiderna för att säkerhetställa att du hinner till flygplatsen i tid. Dessutom följer vår personal/våra partner alltid med när flyg ankommer eller avgår och anpassar tiderna därefter.
Transfer mellan hotellet och flygplatsen ingår inte resans pris
utan måste läggas till som ett extra tillägg mot kostnad.
PRIVAT TRANSFER FÖR UPP TILL 6-12 PERSONER
Privat
transfer innebär att du och ditt sällskap har en direkttransfer mellan
flygplatsen och ert hotell.
Utanför
bagagehallen väntar en chaufför som håller upp en skylt med huvudbokarens namn
och därefter visar er till transporten.
Transfern gäller endast för de som står på bokningen samt ett bagage per person.
Golfresenärer måste kontakta vår personal för bokning av transfer som även ska innefatta golfbag.
**Maxantal varierer i
olika länder och destionationer:
Spanien-Barcelona
& Mallorca 7 personer, Gran Canaria & Teneriffa 8 personer, Grekland-Chania
området 7 personer, Rhodos 8 personer, Turkiet-Antalya 12 personer, Egypten- Hurgada 6
personer.
BUSSTRANSFER
Transferbussen
avgår från flygplatsen så snart som möjligt efter ankomst ca 50-60 min efter
planet har landat. Ifall man blir försenad inne på flygplatsen så måste en ur
sällskapet gå ut från ankomsthallen och ge besked att man är sen. Vi har
personal på flygplatsen som tar emot utanför ankomsten och anvisar till rätt
buss. De är engelsktalande samt med på våra transferbussar har vi antingen
engelsk guide, lokal sk transfer man eller endast chauffören. Detta gäller både
på ankomst- och avresebussar. Transfern kan ske
med stor, mellan eller liten minibuss samt taxi och man måste vara beredd på
att det kan vara någon av dessa. Har man bokat endast “flygstol"
blir man hänvisad till en bestämd av- och påstignings plats på resmålet.
VIKTIG GÄLLANDE ALLA SORTERS TRANSFER
Det
är alltid resenärens eget ansvar att bagaget kommer på och av bussen. Om man
glömmer något på bussen kontaktar vi bussbolaget för att efterfråga kvarglömda
artiklar men tänk på att bussen oftast går direkt vidare i trafik med nya
gäster och det ingen garanti att kvarglömda saker hittas. Skulle man mot
förmodan ta fel väska när man kliver av bussen är det du som tagit fel som är
ansvarig för att leverera den till den rätta ägaren samt stå för ev kostnader i
samband med detta.
Där
framkomligheten är begränsad, händer det att man får byta till minibuss eller
gå sista biten, då bussen inte alltid kan köra ända fram till hotellet.
Transfertiden som står i informationen under resmålet, kan variera med hänsyn
till trafik, resväg och antal hotell som den ska till. Transport av
vindsurfingutrustning, cyklar och annat stort bagage, får man själv bekosta
mellan flygplats och hotell.
Observera att barn under två år inte har egen stol och det går inte att boka bilbarnstolar.
UTFLYKTER
När man köper utflykter så är det bäst att köpa via
Neckermann Nordic på plats på resmålet. Vi ser till att de utflykter som
arrangeras av oss eller våra partner har de försäkringar och licenser som
behövs.
Många utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal
deltagare för att kunna genomföras. Beroende på vilken typ av utflykt det är
sker informationen för de mesta på engelska men ibland på skandinaviska. I många länder är det endast lokala
licenserade guider som får hålla i en utflykt och i de fall vår skandinaviska
guide är med för språket skull, är den licenserade guiden ändå med och ansvarar
för utflykten. Vissa utflykter är endast en transport till en attraktion och då
kan bussen gå utan guide och personal möter upp vid ex vattenparken. Denna
information får man vid köp av utflykten. Upphämtning till utflykterna sker
inte alltid vid ditt hotell och du tar dig då på egen hand och egen bekostnad
till angiven mötesplats. Om du blir sjuk och inte kan genomföra en utflykt med
avresa inom 24 timmar sker återbetalning enbart mot uppvisande av ett
läkarintyg. Vi reserverar oss för att det kan ske ändringar i presenterat
utflyktsprogram! Tänk på att utflyktsprogrammet kan vara begränsat under
lågsäsong samt av väderförhållanden.
HEMRESA
Inför hemresan så kommer tiden för bussens upphämtning dagen före avresa. Hur
du ska ta del av tiden kan variera på de olika resmålen. Det kan ex vara att de
finns i receptionen, via mail, via QR kod eller via en app. Vad som gäller på
resp resmål informerar vår personal om vid ankomsten eller via information
innan avresa. Man ska vara på flygplatsen ca 2-3 timmar före avgång.
Rummet/lägenheten får man vanligen behålla fram till kl 12 på avresedagen men
det förkommer i vissa fall även så
tidigt som kl. 10. Man kan inte förvänta sig att behålla rummet längre även om
flygets avgångstid är på kvällen/natten. Man kan dock alltid höra efter med
hotellet om möjligheten finns om senare utchecknig och mot vilken kostnad. Varken
hotellet eller Neckermann Nordic är ansvariga för väckning vid avresa. Pass,
resedokument och annat som förvarats i receptionen bör hämtas i god tid innan
avresa, gärna kvällen innan om avresan sker på natten eller tidig morgon.
Gäster som köpt ”endast flyg” måste kontakta Neckermann Nordics
personal på det telefonnumret man fått senast 24 timmar innan hemresa för att
bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då viktiga
meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller telefonsamtal.
UTFÖRSEL
AV HISTORISKA FÖREMÅL
Det är förbjudet att ta med sig stenar, snäckor eller liknande ut ur bla Turkiet
då man inte vet om det är historiska föremål. Många gamla fynd är gjorda i
havet och eftersom det går att vandra fritt bland historiska föremål så har man
för säkerhet skull satt en nolltolerans för all sten, snäckor och sand. Allt
bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av
historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till fängelsestraff.