Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Om resmålet



AVSTÅND

I hotellbeskrivningen finns ibland information om avstånd till bla lokalt centrum vilket innebär närmaste plats där man hittar butiker och restauranger.

 

BALKONG/TERRASSER
Balkonger, markbalkonger och terrasser är inte alltid dimensionerade och möblerade efter antalet personer boende i rummet/lägenheten. Vissa balkonger har högt täckt räcke som kan skymma utsikten när man sitter ned. Vissa balkongen kan ha låga räcken och glipor och är därmed inte barnvänliga.

 

BYTE AV HOTELL
Vill man av olika anledningar byta hotell på resmålet så måste man betala en administrativ kostnad samt nya priset på det nya hotellet. Väljer man ett hotell som är billigare än ursprungshotellet och möjligen av lägre standard får man ingen återbetalning av mellanskillnaden. Den administrativa kostnaden innefattar bla avbokningskostnader för det ursprungliga hotellet. Prisskillnaden anges vid förfrågan. Eventuella transportkostnader i samband med hotellbyte får man själv ombesörja.

 

DJUR, MYGG OCH INSEKTER
Insekter och smådjur som mygg, flugor, myror, kackerlackor etc är en del av landes fauna kan förekomma oavsett hotellstandard. Effektiva myggmedel finns att köpa på apotek eller i livsmedelsbutiker eller ta dig hemifrån om du exempelvis är överkänslig mot mygg/insektsbett. Kontakta hotellpersonalen eller reseledarna om du störs av insekter på ditt hotell så kan de hjälpa dig med besprutning. På de flesta resmål finns det lösspringande djur som katter och hundar. Galande tuppar kan också upplevas störande. Hotellen och våra representanter kan uppmana eventuella ägare att visa hänsyn. Eventuella upplevda obehag i detta avseende utgör inte grund för ersättning.

 

ENKELRUM
Enkelrummens storlek, standard och placering kan ibland vara sämre än standardrummen. Rummet kan ha enkelsäng eller dubbelsäng.  För resenärer som reser ensamma tillkommer ett tombäddstillägg/ enkelrumstillägg.

 

EXTRASÄNG
Extrasäng är ingen ordinarie säng utan består av uppfällbar säng eller bäddsoffa eller bäddfåtölj men kan även vara en våningssäng. Extrasängen är normalt både smalare och kortare än ordinarie säng och har heller inte samma komfort. Man får räkna med att det kan bli trångt i rummet då en extrasäng tar upp plats. Ibland erbjuds rabatt för den som sover i extrasäng, det gäller dock ej ospecificerade boenden eller redan rabatterade resor. På vissa hotellrum så är extrabädden endast för barn upp till en viss ålder.

 

RESMÅLSSERVICE
På våra charterresor
har vi personal på många av våra resmål. Tveka inte att kontakta vår personal på plats för råd och information. De nås på servicetelefon och på vissa hotell. Telefonnumret till servicetelefonen finns i informationen som skickas ut före avresa. Telefonen är öppen dygnet runt. All vår personal pratar engelska och vissa pratar även nåt av de skandinaviska språken. Det förkommer också i samband med exempelvis transfer att annan lokal personal assisterar vår personal och de kan ha begränsad engelska.

För resor med reguljärflyg sk dynamiska resor så förkommer ingen reseledarservice och vid ev problem så ska man kontakta vårt callcenter eller det kontaktnummer man får innan avresan.

 

REKLAMATION/KLAGOMÅL

Om man under resans gång upplever att något inte fungerar eller lever upp till förväntningarna ska man omedelbart på resmålet kontakta oss för att vi ska få en möjlighet att rätta det som är fel. På resor med charterflyg finns vår personal finns tillgängliga på vissa hotell och alltid via telefon. För resor med reguljärflyg ska man följa de intruktioner man får innan avresan gällande kontaktperson och telefonnummer eller mail. Om eventuella problem och fel inte kan lösas på resmålet har du möjlighet att via mail efter hemkomsten framföra dina synpunkter senast 2 månader efter din hemkomst. Gäller klagomålet på själva flyget ska flygbolaget kontaktas direkt oavsett om man åker på charterflyg eller reguljärflyg. Se resevillkor gällande reklamationer.


SPRÅK

Engelska fungerar på de flesta resmålen bra att kommunicera på, men det finns resmål som kan vara mer begränsade. Man måste ha i åtanke att ex hotellen har många gäster med olika nationaliteter och därför behövs personal med olika språkkunskaper. Det är inte möjligt att begära att personalen ska kunna fler en ett utländskt språk utöver sitt modersmål. Därför kan man stöta på de som exempelvis inte pratar engelska som andra språk men man kan alltid be att få prata med engelsktalande personal eller få reda på när denna person är på plats. På de hotell vi anlitar brukar någon eller några i personalen alltid tala engelska.

 

SHOPPING & RESTIPS
Neckermann Nordic har inget ansvar för saker, tjänster, produkter samt servicen som man upplever i olika butiker. Neckermann Nordic kan inte heller hjälpa till att kommunicera åt resenären för eventuella reparationer på varor som köpts i våra rekommenderade butiker eller reda upp ev missförstånd i samband med köp.  Resenären ansvarar själv för att följa tullregler vid återresa. Neckermann Nordic har inte heller ansvar för de varor eller produkter som resenären tar in på resmålet eller med sig hem.

Där Neckermann Nordic nämner restips på våra resmål och/eller nämner tredje parts näringsidkare och/eller organisationer m.fl. på resmålen, vilka inte inkluderas i Neckermann Nordics program eller reseprodukter, sker detta endast i rent informationssyfte. Det skall ej ses som varken en rekommendation eller garanti och Neckermann-Nordic tar inget ansvar för kvalitet, genomförande eller leverans mm för dessa restips.

 

STRÄNDER

Ta alltid reda på vad som gäller på stranden du besöker och respektera varningsflaggorna. Det kan förkomma undervattensströmmar. Sjöborrar, maneter, tång och sjögräs finns periodvis vid många stränder. Stora tidvattenskillnader och blåsigt väder kan påverka stranden och förutsättningen för bad.

 

SJUKDOMAR OCH OTUR

Drbbas man av sjukdom eller annan oförutsedd händelse kan man känna sig extra utsatt när man befinner sig utomlands och man kan därför kontakta vår personal på plats via telefon dygnet runt. Om man råkar ut för stöld, sjukdom eller olycka så hjälper vår personal till med att förmedla kontakt med läkare/sjukvård/polis.

Ersättning vid sjukdom under resan regleras av den enskilde resenärens försäkringsbolag. Det är därför viktigt at man har kontrollerat sitt försäkringsskydd innan avresa. Hyr alltid kassafack om möjligt på hotellet och kom ihåg att spärra eventuellt förlorat kreditkort. Polisanmälan på plats ska göras om man blir bestulen eller något annat inträffar. Ett bra tips är att alltid ha en kopia på passet med sig.

Om man vill yrka på ersättning från eventuella försäkringsbolag måste man införskaffa erforderlig dokumentation på resmålet, till exempel läkarintyg och kvitton på utlägg. Neckermann Nordic kan inte förmedla eller efterfråga läkarintyg eller övriga intyg efter hemkomst.

 

STÖRNINGAR OCH BULLER
Många hotell ligger i populära turistorter eller städer med genomfartstrafik dygnet runt. De flesta resmål har även gott om dags- och kvällsnöjen som tex restauranger, diskotek och allmänt folkliv samt lokaltrafik dygnet runt och som också tilltar vissa tider. Ljud från djur som ex åsnor, galande tuppar, skällande hundar kan upplevas störande på vissa tider av dygnet. I muslimska länder är moskéer med böneutrop flera gånger om dagen en del av landets arkitektur och kan höras mer eller mindre från de flesta hotell. Under högsäsong, internationella högtider och under skolornas lov kan det höras mer skratt och stoj vid poolerna. 

Hög musiknivå, trafikljud och annat buller utanför hotellet kontrolleras av de lokala myndigheterna och är inget som hotellet eller Neckermann Nordic kan styra över, men alla parter gör vad man kan för att minska obehaget. Önskar man bo i en lugn omgivning bör man välja hotell som är placerat utanför tättbebyggt område och där man ex skriver att hotellet ligger lugnare till.

Det är oundvikligt att vissa ljudkällor förekommer i den dagliga driften av ett hotell, såsom t.ex. ljud från hissar, fläktar, städpersonal, trädgårdsarbete samt sophämtning och varuleveranser förekommer dygnet runt. Enligt internationell praxis ska det vara tyst på hotellet efter kl. 24.00 för att alla ska trivas, men ibland sker ändå olyckligtvis störningar från andra hotellgäster. Om man störs av andra gäster ska man i första hand kontakta hotellet, hjälper inte detta så kontakta Neckermann Nordics personal på resmålet. För att hotellet ska kunna fungera så förkommer det med jämna mellanrum ex reparationer och underhåll av tex pooler och andra faciliteter och de kan därför stängas utan förhandsinformation.

 

TRANSFER

Att boka transfer via oss på Neckermann Nordic är fördelaktigt då du själv slipper följa med i eventuella flygändringar samt vi/våra partner har erfarenhet från trafiken i området och kan planera avresetiderna för att säkerhetställa att du hinner till flygplatsen i tid. Dessutom följer vår personal/våra partner alltid med när flyg ankommer eller avgår och anpassar tiderna därefter.

 

Transfer mellan hotellet och flygplatsen ingår inte resans pris utan måste läggas till som ett extra tillägg mot kostnad.

 

PRIVAT TRANSFER FÖR UPP TILL  6-12 PERSONER

Privat transfer innebär att du och ditt sällskap har en direkttransfer mellan flygplatsen och ert hotell.

Utanför bagagehallen väntar en chaufför som håller upp en skylt med huvudbokarens namn och därefter visar er till transporten.

Transfern gäller endast för de som står på bokningen samt ett bagage per person.

Golfresenärer måste kontakta vår personal för bokning av transfer som även ska innefatta golfbag.

Observera att fordonet kan vara en taxi, bil eller minivan beroende på antalet resenärer.


**Maxantal varierer i olika länder och destionationer:

Spanien-Barcelona & Mallorca 7 personer, Gran Canaria & Teneriffa 8 personer, Grekland-Chania området 7 personer, Rhodos 8 personer, Turkiet-Antalya 12 personer, Egypten- Hurgada 6 personer.

  

BUSSTRANSFER

Transferbussen avgår från flygplatsen så snart som möjligt efter ankomst ca 50-60 min efter planet har landat. Ifall man blir försenad inne på flygplatsen så måste en ur sällskapet gå ut från ankomsthallen och ge besked att man är sen. Vi har personal på flygplatsen som tar emot utanför ankomsten och anvisar till rätt buss. De är engelsktalande samt med på våra transferbussar har vi antingen engelsk guide, lokal sk transfer man eller endast chauffören. Detta gäller både på ankomst- och avresebussar. Transfern kan ske med stor, mellan eller liten minibuss samt taxi och man måste vara beredd på att det kan vara någon av dessa. Har man bokat endast “flygstol" blir man hänvisad till en bestämd av- och påstignings plats på resmålet.

 

VIKTIG GÄLLANDE ALLA SORTERS TRANSFER

Det är alltid resenärens eget ansvar att bagaget kommer på och av bussen. Om man glömmer något på bussen kontaktar vi bussbolaget för att efterfråga kvarglömda artiklar men tänk på att bussen oftast går direkt vidare i trafik med nya gäster och det ingen garanti att kvarglömda saker hittas. Skulle man mot förmodan ta fel väska när man kliver av bussen är det du som tagit fel som är ansvarig för att leverera den till den rätta ägaren samt stå för ev kostnader i samband med detta.

 

Där framkomligheten är begränsad, händer det att man får byta till minibuss eller gå sista biten, då bussen inte alltid kan köra ända fram till hotellet. Transfertiden som står i informationen under resmålet, kan variera med hänsyn till trafik, resväg och antal hotell som den ska till. Transport av vindsurfingutrustning, cyklar och annat stort bagage, får man själv bekosta mellan flygplats och hotell. 


Observera att barn under två år inte har egen stol och det går inte att boka bilbarnstolar.

 

UTFLYKTER

När man köper utflykter så är det bäst att köpa via Neckermann Nordic på plats på resmålet. Vi ser till att de utflykter som arrangeras av oss eller våra partner har de försäkringar och licenser som behövs.
Många utflykter och arrangemang kräver ett visst minimiantal eller maxantal deltagare för att kunna genomföras. Beroende på vilken typ av utflykt det är sker informationen för de mesta på engelska men ibland på skandinaviska.  I många länder är det endast lokala licenserade guider som får hålla i en utflykt och i de fall vår skandinaviska guide är med för språket skull, är den licenserade guiden ändå med och ansvarar för utflykten. Vissa utflykter är endast en transport till en attraktion och då kan bussen gå utan guide och personal möter upp vid ex vattenparken. Denna information får man vid köp av utflykten. Upphämtning till utflykterna sker inte alltid vid ditt hotell och du tar dig då på egen hand och egen bekostnad till angiven mötesplats. Om du blir sjuk och inte kan genomföra en utflykt med avresa inom 24 timmar sker återbetalning enbart mot uppvisande av ett läkarintyg. Vi reserverar oss för att det kan ske ändringar i presenterat utflyktsprogram! Tänk på att utflyktsprogrammet kan vara begränsat under lågsäsong samt av väderförhållanden.

 

HEMRESA
Inför hemresan så kommer tiden för bussens upphämtning dagen före avresa. Hur du ska ta del av tiden kan variera på de olika resmålen. Det kan ex vara att de finns i receptionen, via mail, via QR kod eller via en app. Vad som gäller på resp resmål informerar vår personal om vid ankomsten eller via information innan avresa. Man ska vara på flygplatsen ca 2-3 timmar före avgång. Rummet/lägenheten får man vanligen behålla fram till kl 12 på avresedagen men det förkommer i vissa fall  även så tidigt som kl. 10. Man kan inte förvänta sig att behålla rummet längre även om flygets avgångstid är på kvällen/natten. Man kan dock alltid höra efter med hotellet om möjligheten finns om senare utchecknig och mot vilken kostnad. Varken hotellet eller Neckermann Nordic är ansvariga för väckning vid avresa. Pass, resedokument och annat som förvarats i receptionen bör hämtas i god tid innan avresa, gärna kvällen innan om avresan sker på natten eller tidig morgon.

Gäster som köpt ”endast flyg” måste kontakta Neckermann Nordics personal på det telefonnumret man fått senast 24 timmar innan hemresa för att bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då viktiga meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller telefonsamtal.

 

UTFÖRSEL AV HISTORISKA FÖREMÅL
Det är förbjudet att ta med sig stenar, snäckor eller liknande ut ur bla Turkiet då man inte vet om det är historiska föremål. Många gamla fynd är gjorda i havet och eftersom det går att vandra fritt bland historiska föremål så har man för säkerhet skull satt en nolltolerans för all sten, snäckor och sand. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till fängelsestraff.

Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo