Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Före resan



ANSLUTNINGSTRANSPORTER OCH HOTELL

Om du bokar anslutande transporter och hotellövernattningar i samband med ut-och hemresan bör du välja ombokningsbara biljetter och hotell för ev undvika om-/avbokningskostnader. Flygförseningar, inställda flyg eller oförutsedda tidtabellsförändringar sker ofta med kort varsel. Du bör alltid ha minst 4 timmar mellan anslutningen och charterresan. Glöm inte att ta med i beräkningen att det transportsätt du väljer kan råka ut för oförutsedda händelser.
Neckermann Nordic kan inte ta något ansvar om anslutande transporter och hotell missas pga att flyget på ut- eller hemresa har sen ankomst till flygplatsen.


AVBESTÄLLNINGSSKYDD OCH ÄNDRINGAR

Det är alltid resevilkoren som gäller rörande avbokningar och ändringar. Om du vill ha ett extra skydd som tillåter ex ombokning eller avbokning vid exempelvis sjukdom måste du ombesörja detta själv via en privat försäkring.
Vi rekommenderar alltid våra resenärer att teckna eget avbeställningsskydd och reseförsäkring. 

AVBOKNING
Blir man förhindrad att genomföra resan måste man omedelbart avboka resan hos oss. Detta gäller om en person eller hela sällskapet har fått förhinder. Har man inte avbeställt resan före resan påbörjats har man ingen möjlighet att få någon återbetalning. Återbetalning sker dock i enhet med resevillkoren eller ev regler för avbeställningsskydd om man köpt detta via Neckermann Nordic. Resan räknas som påbörjad när man har checkat in på flygplatsen eller senast när check-in stänger. Avboka genom att kontakta vårt callcenter via telefon eller mail, se information om kontakta oss.


BETALNING AV RESA MED CHARTERFLYG
En handpenning på 1400 SEK per person skall vara Neckermann Nordic tillhanda inom 5 dagar efter bokningstillfället . Slutbetalningen ska vara Neckermann-Nordic tillhanda senast 30 dagar före avresan om inget annat särskilt angivits. I de fall avresan för bokad resa är inom 30 dagar skall hela resans pris betalas vid bokningstillfället. Betalning skall vid anmodan kunna styrkas.
Då avtalet är bindande när handpenningen är betald eller hela slutsumman vid köp kort före avresa är det viktigt att samtliga resenärer kontrollerar att alla uppgifter i bokningen är korrekta innan betalning. Har inte betalningen skett enligt ovan nämnda villkor har Neckermann Nordic rätt att betrakta avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig en avbokningskostnad enligt resevillkoren.  

 

BETALNING AV RESA MED REGULJÄRFLYG
Observera att en paketresa med reguljärflyg har andra betalningsvillkor än en resa med charterflyg. Priser och villkor som sätts dynamiskt kan variera från avgång till avgång. Betalningsdatum och storlek på anmälningsavgiften resp slutbetalning återspeglar de förbetalningar som Neckerman Nordic gör till leverantör av t.ex. reguljärflyg och hotell. Det är det aktuella flygbolagets betalningsvillkor som gäller.

Vanligtvis betalas hela flygbiljetten direkt vid bokningstillfället ibland även delar av eller hela hotellet beroende på typ av hotell och restidspunkt. Avtalet är bindande när huvudbokaren har godkänt köpet, villkoren och en anmälningsavgift eller delar eller hela resans pris är inbetalt korrekt. Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av avtalet.

 

BOKNINGSBEKRÄFTELSE / BILJETT
När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-post. Du måste kontrollera allt som står på din bokning gällande detaljer om din resa samt adress och namnuppgifter. Det är mycket viktigt att ditt namn på flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med ditt pass. Vid eventuella felaktigheter, vänligen kontakta Neckermann Nordic omgående så vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Namnändring kan ske endast ske om flygbolaget tillåter detta. Att korrigera en felstavning och namnbyte kostar en extra avgift.

Mer än 3 bokstäver på resa med charterflyg kostar 500 SEK. Byte av resenär på biljetten kan göras mot en avgift av 500 SEK fram till 7 dagar före avresa. Namnändringar mindre än 7 dagar före avresa kostar 1000 SEK. Notera dock att är det samma dag som avresa kan vi inte garantera att namnändringen går att genomföra. 

 

Namnändring på resor med reguljärflyg kan ske endast ske om flygbolaget tillåter detta. Ändring av 1-2 bokstäver kan i vissa fall vara möjligt men ibland tillåts inga ändringar av bokstäver. Skulle det vara möjligt med korrigering av stavning/ändring av bokstäver sker detta enligt flygbolagets eller annan leverantörs gällande regler och deras avgifter plus att Neckermann-Nordic tar ut en ändringsavgift på min. 500-1000 SEK per person beroende på hur nära avresa det är.


Vi reserverar oss även för att ett namnbyte alltid styrs av respektive flygbolags regler och kostnader och därför kan avvika från från ovanstående och är utanför Neckermann Nordics kontroll. 

Neckermann Nordic har inget ansvar för problem som kan uppstå, exempelvis vid check in, om de uppgifter som står på biljetten inte stämmer. Bokningsbekräftelse/biljetten ska kunna visas upp vid incheckning på flygplatsen både på ut- och hemresa. Mejladressen och mobiltelefonnumret som är uppgiven i bokningen måste vara den som man alltid är tillgänglig på. Viktig information om resan och eventuella ändringar kan komma nära inpå avresan oftast via mail och ibland via SMS. Glöm inte att uppdatera oss om du byter mejladress eller telefonnummer samt ha mobilen påslagen och vara tillgänglig på mail under resan.

 

FOTOGRAFIER/BILDER PÅ HEMSIDAN
Det finns ingen möjlighet att kunna visa alla rum och faciliteter och dess olika vyer som finns på hotellet. Därför ska man se interiörbilderna samt exteriörbilderna som visas som exempel. Rum och lägenheter kan skilja sig åt inom hotellet och bilderna är ofta tagna med vidvinkelobjektiv vilket kan leda till att hotell, pooler och rum ser större ut än de är i verkligheten. Bilderna tas också i bra väder och visar hotellet från sin bästa sida. Läs därför alltid vår beskrivning av hela hotellet och rummet för att få en mer heltäckande uppfattning.

FÖRSÄKRING
När man befinner sig på resande fot kan oförutsedda händelser ske och det är därför viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du påbörjar resan. Kontrollera noga vilken typ av privat försäkring du har och vilket reseskydd som ingår. Glöm inte att uppge för ditt försäkringsbolag till vilket land du ska resa för att säkerhetställa att reseskyddet gäller utanför Norden. Vi samarbetar oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera att EU:s sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna sjukvårdssystemet i det land där du vistas och inom EU och en privat tilläggsförsäkring kan vara nödvändig för längre vård och hemtransport osv. Försäkringskassans blå EU-kort gäller ej för resmål utanför EU.

HUSDJUR
Husdjur är ej tillåtna på våra resor med charterflyg. På paketresor med reguljärflyg kan husdjur förekomma.

MÅLSMANSINTYG FÖR UNGDOMAR & BARN
När man reser utan sin vårdnadshavares sällskap på charterflyg och är under 18 år så ska ett sk målsmansintyg fyllas i där vårdnadshavaren/na godkänner reseavtalet. Intyget ska vara Neckermann-Nordic tillhanda innan betalning av anmälningsavgift resp hela slutbetalningen beroende på hur nära avresa det är. Har vi ej mottagit intyget så avbokas resan. Den minderårige ska vid bokningstillfället informera om att denne är minderårig. Intyget finns att hämta på vår hemsida. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.

 

PASS OCH VISUM

neckermann-nordic.se finns pass- och visum information under egen sida.

Det är alltid resenärens egna ansvar att ha korrekt pass och visum. Neckermann Nordic ansvarar inte för följderna om resenär inte kan uppvisa giltiga dokument som pass och visum vid varken incheckning eller inresa i landet. Se resevilkoren.

 

Råder det tvivel på pass eller visumet ska alltid ambassad kontaktas för information om vad som gäller. Reglerna gäller för turistresa för innehavare av svenskt pass. Andra regler kan gälla för innehavare av pass från andra länder, längre resor samt vid affärsresor. För mer detaljerad information, vänligen kontakta respektive ambassad.
 

PRISUPPGIFTER
Liksom andra arrangörer har Neckermann-Nordic ständiga uppdateringar på priserna och det betyder att priserna kan gå och upp eller ner. Priserna varierar beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas ej någon mellanskillnad tillbaka.

 

PROGRAMÄNDRINGAR
Det kan innan avresa och ända fram till avresedagen ske förändringar i det beställda researrangemanget. Det kan exempelvis vara förseningar eller ändringar i flygprogrammet, störande byggnationer i och utanför hotellområdet, delar i hotellrummet som gått sönder och rummet därför inte längre finns tillgängligt eller liknande. Så snart detta kommer till Neckermann Nordics kännedom och om dessa ändringar innebär väsentliga förändringar i arrangemanget meddelar vi huvudbokaren skriftligen eller per telefon. Om ändringen har avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa om vi kan eller återbetalar hela, eller delar av resans pris. Utfärder, teater, fotboll och liknande evenemang kan ändras av orsaker utanför vår kontroll. Sådana ändringar kan ske med mycket kort varsel och utgör inte alltid grund för återbetalning. Det är därför viktigt att du uppger korrekta kontaktuppgifter vid bokningstillfället så Neckermann-Nordic kan meddela eventuella ändringar.

 

RESEHANDLINGAR
Resehandlingar är ett annat ord för biljetten och de ev tilläggshandlingar som hör till biljetten.

RESEVILLKOR
När du köper en resa godkänner du resevillkoren antingen vid bokningstillfället eller vid första del- eller helbetalningen om du bokar över telefonen. Du är skyldig att läsa Resevillkoren. Dessa ingår som en del i avtalet och reglerar båda parters ansvar, rättigheter och skyldigheter. I avtalet ingår också att ta del av allt under Viktigt om resan som finns på hemsidan. Du är också skyldig att ta del av aktuell information rörande researrangemanget inklusive hotellbeskrivningen, resmålsinformation och din bokningsbekräftelse.

RESLÄNGD
Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Det är datumen som styr reslängden. Därför kan man ha avresa på exempelvis kvällen eller natten och hemresa på morgonen. Reslängden är inte baserad på hela dagar.

RÖRELSE-OCH FUNKTIONSHINDER OCH SÄRSKILDA BEHOV
Generell information: Har man särskilda behov på resan så måste man kontakta oss vid bokningstillfället och uppge dessa behov. Det finns internationella regler gällande hur många rörelse- och funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du klarar dig helt/delvis själv vid ombord- och avstigning av flyg och bussar samt om du har egen ledsagare med dig. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade, ålderdom eller annan sjukdom som gör att man kan ha problem med att ta sig på och av flyget/bussen. Om man inte kan ta sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp räknas man som funktionshindrad.

Mediciner: Alla typer av läkemedel ska vara i originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska ett läkarintyg på engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du har rätt till läkemedlet. Livsviktiga mediciner måste placeras i handbagaget. Om du har diabetes och måste ta insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste du ha även här ha läkarintyg på engelska. 

 

Medicinsk utrustning: Om man behöver ta med sig medicinsk utrustning måste vi godkänna denna innan avresan och det är därför viktigt att man informerar oss om vilken utrustning  det gäller redan vid bokningstillfället. Det kan ex röra sig om syrgas, snarkmaskin mm. Vanliga avbokningsregler gäller om man får avslag på sin utrustning varför bokning via vårt callcenter är att rekommendera.

 

Rullstol eller rullator: Vi måste få besked vid bokningstillfället om du vill ta med rullstol på flyget.  Din egen rullstol eller rullator måste vara ihopfällbar och checkas in som specialbagage. Du kan sedan låna en rullstol på flygplatsen. På vissa flygplatser är det möjligt att använda sin egen rullstol ända fram till gaten, kontakta din flygplats om frågor gällande detta.

 

Eldriven rullstol: På grund av säkerheten, vikten och det begränsade lastutrymmet ombord, kan vi bara ta med ett begränsat antal elrullstolar per flygning. Om du vill ta med dig en elrullstol måste du informera oss vid bokningstillfället om typ, vikt och storlek. Rullstolen ska vara utrustad med ett torrcells- eller gelébatteri. Batteriet och eventuell laddare ska vara frånkopplat under resan.

 

Följande typer av assistans kan bokas utifrån behov:

Passagerare som kan gå korta sträckor

Passagerare som inte kan gå i trappor

Passagerare som inte kan gå

 

Assistans på flygplatsen: Detta kan man beställa genom Neckermann Nordic men observera att det är respektive lands luftfartsverk som tillhandahåller servicen. Den resande måste vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vanligen måste man ta sig in på flygplatsen och säga till vid anvisad plats för att få assistansen. Det är mindre vanligt att man kan få assistans utanför flygplatser vid ex taxi och bussar.

 

I de fall man bokar en ”sista minuten-resa”, så kan assistans och medtagande av rullstol bokas senast 48 timmar innan avresa men kan inte alltid garanteras. Kontakta alltid vårt callcenter när du bokar kort innan avresa. Notera att vi dock  avråder personer med rörelsehinder att boka ospecificerade resor.

 

Sittplats på flyget: internationella säkerhetsregler avgör vilken plats den rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att man sitter nära sitt resesällskap måste du alltid kontakta oss eller flygbolaget  i god tid innan avresan.

Transfer: Vanliga ihopfällbara manuella rullstolar kan fraktas med på våra transferbussar. Dock går det inte i förväg att veta om det är är en stor, mellan eller en minibuss. Man bör därför vara förberedd att det kan någon av dessa. Vår personal har p.g.a. skaderisken  inte tillåtelse att lyfta, bära eller hjälpa funktionshindrade ombord på våra bussar. Alla passagerare måste därför själva eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in och ut ur transferbussen oavsett storlek på bussen. 

Specialtransfer: Man kan boka en specialtransfer t.ex. en handikappanpassad transport eller bara mer plats för ex elektrisk rullstol och annan utrustning. Det är viktigt att vi får tillgång till alla detaljer för att kunna anpassa rätt fordon. Specialtransfer har en högre kostnad och priset fås när förfrågan gått ner till resmålet. Observera att det inte finns garanti att specialtransfer kan erbjudas vid alla tillfällen. Även här måste passageraren själv eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in och ut ur fordonet.

Hotell: De flesta hotell i utlandet är inte anpassade för personer med rörelsehinder. Många hotell har anpassade rum för personer med funktionshinder, men hotellområdet eller omgivningarna runt hotellet kan vara svåråtkomligt. Det kan t.ex. förekomma trappor och nivåskillnader i och utanför hotellet, hissen kan vara smal, och ingen garanti att personer med rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. I rummen kan det förekomma att badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Vidare kan det vara så att platskrävande utrustning som rullstolar gör rummen trånga eller inte får plats i rummen.

Notera att hotellrum/lägenheter som anges som anpassade för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande Skandinaviska krav. Det är därför viktigt att man specificerar sina behov innan man bokar sin resa så att vi kan hjälpa till med att boendealternativ som fungerar samt kontakta hotellet för detaljer.

Tänk på att alla handikappanpassade rum är endast på förfrågan och kan inte bokas i systemet.

SPECIALMAT & ALLERGIER
Om du behöver specialkost kan du kontakta oss vid bokningstillfället och få mer information hur det fungerar i utlandet. Generellt är kunskapen om allergier mindre i utlandet än hemma och detta kan medföra att man inte riktigt förstår innebörden av hur allvarligt det kan vara om man får i sig något man inte tål.
Om du har svåra allergier som exempelvis mot ägg eller nötter så bör du upplysa om detta vid bokningstillfället, men vi kan inte kan inte garantera nötfria flygningar och nötter kan förekomma i maten och tas ombord av andra passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga till vid incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten finns informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen. Medicin mot nötallergi måste tas med ombord i kabinen. Observera att flygbolagen aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.
Glutenfri, laktosfrikost samt vegankost är ofta svårt att finna och därför kan man inte räkna med att få detta utomlands. Inga av våra hotell tillhandahåller specialkost.  Personer som har svåra allergier eller kräver specialkost måste vara extra försiktiga på hotell och restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod. Det finns idag sk allergikort man kan ta med sig på det språket man behöver.

SPÄDBARN/BARN UNDER 2 ÅR
Spädbarn som inte fyllt två år under hela resan betalar vanligen endast 400 SEK oavsett reslängd på charterflyg. På paketresor med reguljärflyg är det flygbolagets priser som gäller. Spädbarn har ingen rätt till egen stol på planet, eget säte i transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät på en vuxen under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara ett barn under två år per vuxen. Baggageregler för spädbarn kan skilja sig åt på olika de flygbolagen och står specifierat under flygbolag under hemsidan.
Spädbarn som är yngre än 7 dagar gamla ska ha läkarintyg ”Fit to fly with air carriage” samt godkännande av flygbolaget.

Spjälsäng finns ibland att låna på de flesta hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan avresan, det går att ringa eller maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen och vidarebefordrar till hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma standard och uppfyller inte samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte garantera att spjälsängar finns då antalet är begränsat.

TRYCKFEL
Neckermann Nordic-Nordic reserverar sig mot eventuella tryckfel och korrekturfel på vår hemsida samt på eventuella trycksaker och digitala utskick.

UD:S RESEREKOMMENDATIONER
Neckermann Nordic följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Läs mer på: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/

Neckermann Nordic arrangerar inte resor till länder eller områden som Utrikesdepartementet avråder från att resa till. Skulle det komma en avrådan till ett land som Neckermann-Nordic har resor till så ställs resorna in och alla resenärer som är inbokade kommer kontaktas.

VACCINATION
Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.

ÅLDERSGRÄNSER FÖR BARN OCH UNGDOM
Spädbarn - 0 år t o m 1 år.
Barn - 2 år t o m 11 år.
Ungdom - 12 år t o m 17 år.

Åldern gäller vid ut och hemresa dvs man kan inte fylla år under resan. Barn/Ungdomar under 18 år som reser utan målsman på charterflyg måste har ett målsmansintyg.

Barn och ungdomar som är under 18 år kan inte resa ensamma på resor med reguljärflyg.

ÖNSKEMÅL
Vi tar gärna emot önskemål och vidarebefodrar till hotellet. Det kan vara exempelvis rörande rumsplaceringen att bo i rum bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande.
Hotellen försöker att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor eller specialresor.
Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning från varken Neckermann Nordic eller hotellen.

Notera att vi ej tar emot önskemål gällande särskilda platser ombord på planet. På vissa flygbolag finns det möjlighet att förboka sådan mot en extra kostnad. Läkarintyg ger inte garanti för speciell plats ombord. Rörelsehindrade personer, gravida samt barn under 12 år får inte sitta vid nödutgång och placeras av flygbolaget enligt internationella regler. Spädbarn får endast sitta på vissa platser. Vid platsfördelningen försöker flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap.


Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo