ANSLUTNINGSTRANSPORTER OCH HOTELL
Om du bokar anslutande
transporter och hotellövernattningar i samband med ut-och hemresan bör du välja
ombokningsbara biljetter och hotell för ev undvika om-/avbokningskostnader.
Flygförseningar, inställda flyg eller oförutsedda tidtabellsförändringar sker
ofta med kort varsel. Du bör alltid ha minst 4 timmar mellan anslutningen och
charterresan. Glöm inte att ta med i beräkningen att det transportsätt du
väljer kan råka ut för oförutsedda händelser.
Neckermann Nordic kan inte ta något ansvar om anslutande transporter och
hotell missas pga att flyget på ut- eller hemresa har sen ankomst till
flygplatsen.
AVBESTÄLLNINGSSKYDD
OCH ÄNDRINGAR
Det är alltid resevilkoren som gäller rörande avbokningar
och ändringar. Om du vill ha ett extra skydd som tillåter ex ombokning eller
avbokning vid exempelvis sjukdom måste du ombesörja detta själv via en privat
försäkring.
Vi rekommenderar alltid våra resenärer att teckna eget avbeställningsskydd och
reseförsäkring.
AVBOKNING
Blir man förhindrad att genomföra resan måste man
omedelbart avboka resan hos oss. Detta gäller om en person eller hela
sällskapet har fått förhinder. Har man inte avbeställt resan före resan påbörjats
har man ingen möjlighet att få någon återbetalning. Återbetalning sker dock i
enhet med resevillkoren eller ev regler för avbeställningsskydd om man köpt
detta via Neckermann Nordic. Resan räknas som påbörjad när man har checkat in
på flygplatsen eller senast när check-in stänger. Avboka genom att kontakta
vårt callcenter via telefon eller mail, se information om kontakta oss.
BETALNING AV RESA MED CHARTERFLYG
En handpenning på 1400 SEK per person skall vara Neckermann Nordic tillhanda
inom 5 dagar efter bokningstillfället . Slutbetalningen ska vara Neckermann-Nordic
tillhanda senast 30 dagar före avresan om inget annat särskilt angivits. I de
fall avresan för bokad resa är inom 30 dagar skall hela resans pris betalas vid
bokningstillfället. Betalning skall vid anmodan kunna styrkas.
Då avtalet är bindande när handpenningen är betald eller hela slutsumman vid
köp kort före avresa är det viktigt att samtliga resenärer kontrollerar att
alla uppgifter i bokningen är korrekta innan betalning. Har inte betalningen
skett enligt ovan nämnda villkor har Neckermann Nordic rätt att betrakta
avtalet som annullerat och tillgodoräkna sig en avbokningskostnad enligt
resevillkoren.
BETALNING AV RESA MED REGULJÄRFLYG
Observera att en paketresa med reguljärflyg har andra betalningsvillkor än en
resa med charterflyg. Priser och villkor som sätts dynamiskt kan variera från
avgång till avgång. Betalningsdatum och storlek på anmälningsavgiften resp slutbetalning
återspeglar de förbetalningar som Neckerman Nordic gör till leverantör av t.ex.
reguljärflyg och hotell. Det är det aktuella flygbolagets betalningsvillkor som
gäller.
Vanligtvis
betalas hela flygbiljetten direkt vid bokningstillfället
ibland även delar av eller hela hotellet beroende på typ av hotell och
restidspunkt. Avtalet är bindande när huvudbokaren har godkänt köpet, villkoren
och en anmälningsavgift eller delar eller hela resans pris är inbetalt korrekt.
Resenären ska betala resans pris senast vid den tidpunkt som framgår av
avtalet.
BOKNINGSBEKRÄFTELSE / BILJETT
När du bokat din resa erhåller du en bokningsbekräftelse/biljett via e-post. Du
måste kontrollera allt som står på din bokning gällande detaljer om din resa
samt adress och namnuppgifter. Det är mycket viktigt att ditt namn på
flygbiljetten är korrekt stavat samt överensstämmer med ditt pass. Vid
eventuella felaktigheter, vänligen kontakta Neckermann Nordic omgående så
vi har möjlighet att korrigera det som inte stämmer. Namnändring kan ske endast ske om flygbolaget
tillåter detta. Att korrigera en felstavning och namnbyte kostar en
extra avgift.
Mer än 3 bokstäver på resa med charterflyg kostar 500 SEK. Byte av resenär på
biljetten kan göras mot en avgift av 500 SEK fram till 7 dagar före avresa.
Namnändringar mindre än 7 dagar före avresa kostar 1000 SEK. Notera dock att är
det samma dag som avresa kan vi inte garantera att namnändringen går att
genomföra.
Namnändring på resor med reguljärflyg kan
ske endast ske om flygbolaget tillåter detta. Ändring av 1-2 bokstäver kan i
vissa fall vara möjligt men ibland tillåts inga ändringar av bokstäver. Skulle
det vara möjligt med korrigering av stavning/ändring av bokstäver sker detta
enligt flygbolagets eller annan leverantörs gällande regler och deras avgifter
plus att Neckermann-Nordic tar ut en ändringsavgift på min. 500-1000 SEK per
person beroende på hur nära avresa det är.
Vi reserverar oss även för att ett namnbyte alltid styrs av respektive
flygbolags regler och kostnader och därför kan avvika från från ovanstående och
är utanför Neckermann Nordics kontroll.
Neckermann Nordic har inget ansvar för problem som
kan uppstå, exempelvis vid check in, om de uppgifter som står på biljetten inte
stämmer. Bokningsbekräftelse/biljetten ska kunna visas upp vid incheckning på
flygplatsen både på ut- och hemresa. Mejladressen och mobiltelefonnumret som är
uppgiven i bokningen måste vara den som man alltid är tillgänglig på. Viktig
information om resan och eventuella ändringar kan komma nära inpå avresan
oftast via mail och ibland via SMS. Glöm inte att uppdatera oss om du byter mejladress
eller telefonnummer samt ha mobilen påslagen och vara tillgänglig på mail under
resan.
FOTOGRAFIER/BILDER PÅ HEMSIDAN
Det finns ingen möjlighet att kunna visa alla rum och faciliteter och dess
olika vyer som finns på hotellet. Därför ska man se interiörbilderna samt
exteriörbilderna som visas som exempel. Rum och lägenheter kan skilja sig åt
inom hotellet och bilderna är ofta tagna med vidvinkelobjektiv vilket kan leda
till att hotell, pooler och rum ser större ut än de är i verkligheten. Bilderna
tas också i bra väder och visar hotellet från sin bästa sida. Läs därför alltid
vår beskrivning av hela hotellet och rummet för att få en mer heltäckande
uppfattning.
FÖRSÄKRING
När man befinner sig på resande fot kan oförutsedda händelser ske och det är
därför viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan du påbörjar resan.
Kontrollera noga vilken typ av privat försäkring du har och vilket reseskydd
som ingår. Glöm inte att uppge för ditt försäkringsbolag till vilket land du
ska resa för att säkerhetställa att reseskyddet gäller utanför Norden. Vi samarbetar
oftast med privata läkare/vårdinrättningar på resmålet. Observera att EU:s
sjukvårdskort endast gäller vård som är ansluten till det allmänna
sjukvårdssystemet i det land där du vistas och inom EU och en privat
tilläggsförsäkring kan vara nödvändig för längre vård och hemtransport osv. Försäkringskassans
blå EU-kort gäller ej för resmål utanför EU.
HUSDJUR
Husdjur är ej tillåtna på våra resor med charterflyg. På paketresor med
reguljärflyg kan husdjur förekomma.
MÅLSMANSINTYG FÖR UNGDOMAR & BARN
När man reser utan sin vårdnadshavares sällskap på charterflyg och är under 18
år så ska ett sk målsmansintyg fyllas i där vårdnadshavaren/na godkänner
reseavtalet. Intyget ska vara Neckermann-Nordic tillhanda innan betalning av
anmälningsavgift resp hela slutbetalningen beroende på hur nära avresa det är.
Har vi ej mottagit intyget så avbokas resan. Den minderårige ska vid
bokningstillfället informera om att denne är minderårig. Intyget finns att
hämta på vår hemsida. Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap.
PASS OCH VISUM
På neckermann-nordic.se
finns pass- och visum information under egen sida.
Det är alltid resenärens egna ansvar att ha korrekt
pass och visum. Neckermann Nordic ansvarar inte för följderna om resenär
inte kan uppvisa giltiga dokument som pass och visum vid varken incheckning
eller inresa i landet. Se resevilkoren.
Råder det tvivel på pass eller visumet ska alltid
ambassad kontaktas för information om vad som gäller. Reglerna gäller för turistresa för innehavare av svenskt pass. Andra
regler kan gälla för innehavare av pass från andra länder, längre resor samt
vid affärsresor. För mer detaljerad information, vänligen kontakta
respektive ambassad.
PRISUPPGIFTER
Liksom andra arrangörer har Neckermann-Nordic ständiga uppdateringar på
priserna och det betyder att priserna kan gå och upp eller ner. Priserna
varierar beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid
bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas ej någon mellanskillnad
tillbaka.
PROGRAMÄNDRINGAR
Det kan innan avresa och ända fram till avresedagen ske förändringar i det
beställda researrangemanget. Det kan exempelvis vara förseningar eller
ändringar i flygprogrammet, störande byggnationer i och utanför hotellområdet,
delar i hotellrummet som gått sönder och rummet därför inte längre finns
tillgängligt eller liknande. Så snart detta kommer till Neckermann Nordics
kännedom och om dessa ändringar innebär väsentliga förändringar i arrangemanget
meddelar vi huvudbokaren skriftligen eller per telefon. Om ändringen har
avgörande betydelse för arrangemangets genomförande erbjuder vi en annan resa
om vi kan eller återbetalar hela, eller delar av resans pris. Utfärder, teater,
fotboll och liknande evenemang kan ändras av orsaker utanför vår kontroll.
Sådana ändringar kan ske med mycket kort varsel och utgör inte alltid grund för
återbetalning. Det är därför viktigt att du uppger korrekta kontaktuppgifter
vid bokningstillfället så Neckermann-Nordic kan meddela eventuella ändringar.
RESEHANDLINGAR
Resehandlingar är ett annat ord för biljetten och de ev tilläggshandlingar som
hör till biljetten.
RESEVILLKOR
När du köper en resa godkänner du resevillkoren antingen vid bokningstillfället
eller vid första del- eller helbetalningen om du bokar över telefonen. Du är skyldig att läsa Resevillkoren.
Dessa ingår som en del i avtalet och reglerar båda parters ansvar, rättigheter
och skyldigheter. I avtalet ingår också att ta
del av allt under Viktigt om resan
som finns på hemsidan. Du är också skyldig att ta del av aktuell information
rörande researrangemanget inklusive hotellbeskrivningen, resmålsinformation och
din bokningsbekräftelse.
RESLÄNGD
Reslängden räknas från och med avresedag till och med hemresedag. Det är
datumen som styr reslängden. Därför kan man ha avresa på exempelvis kvällen
eller natten och hemresa på morgonen. Reslängden är inte baserad på hela dagar.
RÖRELSE-OCH FUNKTIONSHINDER OCH SÄRSKILDA BEHOV
Generell information: Har man
särskilda behov på resan så måste man kontakta oss vid bokningstillfället och
uppge dessa behov. Det finns internationella regler gällande hur många rörelse-
och funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du
klarar dig helt/delvis själv vid ombord- och avstigning av flyg och bussar samt
om du har egen ledsagare med dig. Till funktionshindrade räknas även döva,
blinda, psykiskt funktionshindrade, ålderdom eller annan sjukdom som gör att
man kan ha problem med att ta sig på och av flyget/bussen. Om man inte kan ta
sig till en nödutgång snabbt och utan hjälp räknas man som funktionshindrad.
Mediciner: Alla typer av
läkemedel ska vara i originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska
ett läkarintyg på engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du
har rätt till läkemedlet. Livsviktiga mediciner måste placeras i handbagaget.
Om du har diabetes och måste ta insulinpump, insulinpenna och
blodsockermätare ombord på flyget måste du ha även här ha läkarintyg på
engelska.
Medicinsk
utrustning: Om man behöver ta med sig medicinsk
utrustning måste vi godkänna denna innan avresan och det är därför viktigt att
man informerar oss om vilken utrustning det gäller redan vid bokningstillfället. Det
kan ex röra sig om syrgas, snarkmaskin mm. Vanliga avbokningsregler gäller om
man får avslag på sin utrustning varför bokning via vårt callcenter är att
rekommendera.
Rullstol
eller rullator: Vi måste få besked vid bokningstillfället om du
vill ta med rullstol på flyget. Din egen
rullstol eller rullator måste vara ihopfällbar och checkas in som
specialbagage. Du kan sedan låna en rullstol på flygplatsen. På vissa
flygplatser är det möjligt att använda sin egen rullstol ända fram till gaten,
kontakta din flygplats om frågor gällande detta.
Eldriven
rullstol: På grund av säkerheten, vikten och det begränsade
lastutrymmet ombord, kan vi bara ta med ett begränsat antal elrullstolar per
flygning. Om du vill ta med dig en elrullstol måste du informera oss vid
bokningstillfället om typ, vikt och storlek. Rullstolen ska vara utrustad med
ett torrcells- eller gelébatteri. Batteriet och eventuell laddare ska vara
frånkopplat under resan.
Följande
typer av assistans kan bokas utifrån behov:
Passagerare som kan gå korta sträckor
Passagerare som inte kan gå i trappor
Passagerare som inte kan gå
Assistans
på flygplatsen: Detta kan man beställa genom Neckermann Nordic men
observera att det är respektive lands luftfartsverk som tillhandahåller
servicen. Den resande måste vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt
bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig assistans under resan
och vid eventuell nödsituation. Vanligen måste man ta sig in på flygplatsen och
säga till vid anvisad plats för att få assistansen. Det är mindre vanligt att
man kan få assistans utanför flygplatser vid ex taxi och bussar.
I de fall man bokar en ”sista minuten-resa”, så kan
assistans och medtagande av rullstol bokas senast 48 timmar innan avresa men
kan inte alltid garanteras. Kontakta alltid vårt callcenter när du bokar kort
innan avresa. Notera att vi dock avråder
personer med rörelsehinder att boka ospecificerade resor.
Sittplats
på flyget: internationella säkerhetsregler avgör vilken plats
den rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid
nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att man sitter nära sitt
resesällskap måste du alltid kontakta oss eller flygbolaget i god tid innan avresan.
Transfer: Vanliga
ihopfällbara manuella rullstolar kan fraktas med på våra transferbussar. Dock
går det inte i förväg att veta om det är är en stor, mellan eller en minibuss.
Man bör därför vara förberedd att det kan någon av dessa. Vår personal har
p.g.a. skaderisken inte tillåtelse att
lyfta, bära eller hjälpa funktionshindrade ombord på våra bussar. Alla
passagerare måste därför själva eller med hjälp av resesällskap kunna ta sig in
och ut ur transferbussen oavsett storlek på bussen.
Specialtransfer: Man kan boka
en specialtransfer t.ex. en handikappanpassad transport eller bara mer plats
för ex elektrisk rullstol och annan utrustning. Det är viktigt att vi får
tillgång till alla detaljer för att kunna anpassa rätt fordon. Specialtransfer
har en högre kostnad och priset fås när förfrågan gått ner till resmålet.
Observera att det inte finns garanti att specialtransfer kan erbjudas vid alla
tillfällen. Även här måste passageraren själv eller med hjälp av resesällskap
kunna ta sig in och ut ur fordonet.
Hotell:
De flesta hotell i utlandet är inte anpassade för
personer med rörelsehinder. Många hotell har anpassade rum för personer med
funktionshinder, men hotellområdet eller omgivningarna runt hotellet kan vara
svåråtkomligt. Det kan t.ex. förekomma trappor och nivåskillnader i och utanför
hotellet, hissen kan vara smal, och ingen garanti att personer med
rörelsehinder kan ta sig till/ta del av hotellens alla faciliteter. I rummen
kan det förekomma att badrummet kan vara svårt/omöjligt att nå i rullstol eller
så finns det en hög tröskel ut till balkongen. Vidare kan det vara så att
platskrävande utrustning som rullstolar gör rummen trånga eller inte får plats
i rummen.
Notera
att hotellrum/lägenheter som anges som anpassade
för rörelsehindrade uppfyller inte alltid motsvarande Skandinaviska krav. Det
är därför viktigt att man specificerar sina behov innan man bokar sin resa så
att vi kan hjälpa till med att boendealternativ som fungerar samt kontakta
hotellet för detaljer.
Tänk på att alla handikappanpassade rum är endast
på förfrågan och kan inte bokas i systemet.
SPECIALMAT & ALLERGIER
Om du behöver specialkost kan du kontakta oss vid bokningstillfället och få mer
information hur det fungerar i utlandet. Generellt är kunskapen om allergier
mindre i utlandet än hemma och detta kan medföra att man inte riktigt förstår
innebörden av hur allvarligt det kan vara om man får i sig något man inte tål.
Om du har svåra allergier som exempelvis mot ägg eller nötter så bör du upplysa
om detta vid bokningstillfället, men vi kan inte kan inte garantera nötfria
flygningar och nötter kan förekomma i maten och tas ombord av andra
passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga till vid
incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten finns
informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn
och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen. Medicin mot
nötallergi måste tas med ombord i kabinen. Observera att flygbolagen aldrig kan
garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi.
Glutenfri, laktosfrikost samt vegankost är ofta svårt att finna och därför kan
man inte räkna med att få detta utomlands. Inga av våra hotell tillhandahåller
specialkost. Personer som har svåra
allergier eller kräver specialkost måste vara extra försiktiga på hotell och
restauranger när man beställer mat och att även ifrågasätta tillagningsmetod.
Det finns idag sk allergikort man kan ta med sig på det språket man behöver.
SPÄDBARN/BARN UNDER 2 ÅR
Spädbarn som inte fyllt två år under hela resan betalar vanligen endast 400 SEK
oavsett reslängd på charterflyg. På paketresor med reguljärflyg är det
flygbolagets priser som gäller. Spädbarn har ingen rätt till egen stol på planet,
eget säte i transferbussen eller egen säng på hotellet. De måste sitta i knät
på en vuxen under flygresan och i transferbussen. Säkerhetsregler tillåter bara
ett barn under två år per vuxen. Baggageregler för spädbarn kan skilja sig åt
på olika de flygbolagen och står specifierat under flygbolag under hemsidan.
Spädbarn som är yngre än 7 dagar gamla ska ha läkarintyg ”Fit to fly with air
carriage” samt godkännande av flygbolaget.
Spjälsäng finns ibland att låna på de flesta
hotell. Detta kan man lämna önskemål om innan avresan, det går att ringa eller
maila oss så noterar vi önskemålet i bokningen och vidarebefordrar till
hotellet. Spjälsängarna är oftast inte av samma standard och uppfyller inte
samma säkerhetskrav som i Sverige. Vi kan inte garantera att spjälsängar finns
då antalet är begränsat.
TRYCKFEL
Neckermann Nordic-Nordic reserverar sig mot eventuella tryckfel och
korrekturfel på vår hemsida samt på eventuella trycksaker och digitala utskick.
UD:S RESEREKOMMENDATIONER
Neckermann Nordic följer alltid Utrikesdepartementets reserekommendationer. Läs
mer på: https://www.regeringen.se/uds-reseinformation/
Neckermann Nordic arrangerar
inte resor till länder eller områden som Utrikesdepartementet avråder från att
resa till. Skulle det komma en avrådan till ett land som Neckermann-Nordic har
resor till så ställs resorna in och alla resenärer som är inbokade kommer
kontaktas.
VACCINATION
Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information. Det är den
resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan.
ÅLDERSGRÄNSER FÖR BARN OCH UNGDOM
Spädbarn - 0 år t o m 1 år.
Barn - 2 år t o m 11 år.
Ungdom - 12 år t o m 17 år.
Åldern gäller vid ut och hemresa dvs man kan inte fylla år under resan.
Barn/Ungdomar under 18 år som reser utan målsman på charterflyg måste har ett
målsmansintyg.
Barn och ungdomar som är under 18 år kan inte resa
ensamma på resor med reguljärflyg.
ÖNSKEMÅL
Vi tar gärna emot önskemål och vidarebefodrar till hotellet. Det kan vara
exempelvis rörande rumsplaceringen att bo i rum
bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande.
Hotellen försöker att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de
uppfylls. Det går inte att ha önskemål på ospecificerade resor eller
specialresor.
Ej uppfyllda önskemål berättigar inte till ersättning från varken Neckermann
Nordic eller hotellen.
Notera att vi ej tar emot önskemål gällande
särskilda platser ombord på planet. På vissa flygbolag finns det möjlighet att
förboka sådan mot en extra kostnad. Läkarintyg ger inte garanti för speciell
plats ombord. Rörelsehindrade personer, gravida samt barn under 12 år får inte
sitta vid nödutgång och placeras av flygbolaget enligt internationella regler.
Spädbarn får endast sitta på vissa platser. Vid platsfördelningen försöker
flygbolagen att hålla ihop sällskap som reser på samma bokning. Du kan dock
inte räkna med att få plats intill eller i närheten av ditt sällskap.