Här
har vi samlat generell information om vad som gäller på de flygbolag som vi på
Neckermann Nordic använder oss av.
Incheckat bagage och handbagage
De flesta flygbolag godkänner endast en
kabinväska eller en handväska/ ryggsäck som handbagage och detta är
kostnadsfritt. Vill man ha ett incheckat bagage på max 20 kg per person så
bokas detta som ett extra tillägg.
Golfutrustning och annan utrustning bokas separat mot kostnad. För
barnvagnsregler se under resp flygbolag.
Inchecknıng på flygplatsen
Incheckningen på flygplatsen påbörjas normalt 2-3 timmar före flygavgång. Det
kan förkomma avvikelser på de olika flygplatserna beroende på hög- och lågsäsong
och det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad via flygplatsernas
officiella informationssidor. Normalt stänger incheckningen ca 45-60 min före
flygets avgång och ombordstigningen påbörjas. Resehandlingarna ska visas upp
vid incheckningen. Om man inte checkar in och inte är med på flyget från
Sverige, mister man rätten till hemresan. Outnyttjad del av resan återbetalas
inte och hela resan avbokas.
Platsfördelning
ombord på flyget
Fördelningen av sittplatser sköts av flygbolaget
och de gör alltid sitt bästa för att försöka se till att resesällskap i
samma bokning får sitta tillsammans. Dock är det ingen garanti då många
faktorer spelar in vid själva seatingen som tex hur resesällkskapen ser ut,
antal spädbarn, antal förbokade platser med mera som flygbolagen måste ta
hänsyn till. Vissa flygbolag erbjuder att man mot kostnad kan förboka
särskild sittplats och vid sådant tillköp garanteras köpt plats.
Direktflyg
Begreppet direktflyg används enligt konsumentverket för sträckor som går
nonstop och även för sträckor som gör en teknisk mellanlandning eller för att
till exempel hämta upp passagerare eller för att tanka. Det finns ingen
tidsnorm för en teknisk mellanlandning, men det brukar ske så snabbt som
möjligt. Oftast sitter passagerarna även kvar under mellanlandningarna.
Byte av flygbolag eller flygplanstyp
Vid ev förseningar eller andra situationer som kan
uppstå händer det ibland att man måste byta flygplanstyp eller ibland hyra in
ett annat bolag för att kunna genomföra flygningen. Dessa bolag eller flygplanstyper
är lika säkra som det ordinarie bolagets.
Nötallergi
Flygbolagen aldrig kan garantera en nötfri flygning
för de som lider av luftburen nötallergi och nötter kan förekomma i maten och
tas ombord av andra passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga
till vid incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten
finns informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa
hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen.
Medicin mot nötallergi måste tas med ombord i kabinen.
Rörelse-och funktionshinder och särskilda behov
Har man särskilda behov på resan så måste man
kontakta oss vid bokningstillfället och uppge dessa behov. Det finns
internationella regler gällande hur många rörelse- och funktionshindrade som
kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du klarar dig helt/delvis själv
vid ombord- och avstigning av flyg samt om du har egen ledsagare med dig. Till
funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade,
ålderdom eller annan sjukdom som gör att man kan ha problem med att ta sig på
och av flyget.
Assistans på flygplatsen kan man beställa via oss
på Neckermann Nordic men observera att det är respektive lands luftfartsverk som
tillhandahåller servicen. Den resande måste vara kapabel till att ta vara på
sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig
assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vanligen måste man ta sig
in på flygplatsen och säga till vid anvisad plats för att få assistansen. Det
är mindre vanligt att man kan få assistans utanför flygplatser vid ex taxi och
bussar.
Val av Sittplats på flyget för funktionshindrade
följer internationella säkerhetsregler och dessa avgör vilken plats den
rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid
nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att man sitter nära sitt
resesällskap måste du alltid kontakta oss eller flygbolaget i god tid
innan avresan för dialog.
Mediciner
och medicinsk utrustning ombord
Alla typer av läkemedel ska vara i
originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska ett läkarintyg på
engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du har rätt till
läkemedlet. Livsviktiga mediciner måste placeras i handbagaget. Om du har diabetes och
måste ta insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste
du ha även här ha läkarintyg på engelska.
Om man behöver ta med sig medicinsk utrustning
måste vi godkänna denna innan avresan och det är därför viktigt att man informerar
oss om vilken utrustning det gäller redan vid bokningstillfället. Det kan ex
röra sig om syrgas, snarkmaskin mm. Vanliga avbokningsregler gäller om man får
avslag på sin utrustning varför bokning via vårt callcenter är att
rekommendera.
Flygförseningar
Flygförseningar kan dessvärre uppstå av olika
anledningar som tex dåligt väder, trängsel i luften eller på grund av tekniska
fel m.m. Neckermann Nordic och våra flygbolag gör allt vi kan för att undvika
förseningar, Man kan dock inte räkna med att få ersättning för missad
anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte
heller för telefonkostnader. Vid förseningar måste du ta del av den information
som ges av flygbolaget eller dess representant.
Intyg
vid flygförsening
Det är alltid flygbolaget som ställer ut
förseningsintyg. Om du mot förmodan ej mottar den hjälpen du efterfrågar kan du
alltid kontakta oss på Neckermann Nordic
för dialog.
Skadat/förlorat bagage
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R.
anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på
flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska
kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på
flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan
uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man
inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av
flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har
skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR
rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordics personal
kan inte göra en PIR rapport.