Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Flygbolag



Här har vi samlat generell information om vad som gäller på de flygbolag som vi på Neckermann Nordic använder oss av.


Incheckat bagage och handbagage
De flesta flygbolag godkänner endast en kabinväska eller en handväska/ ryggsäck som handbagage och detta är kostnadsfritt. Vill man ha ett incheckat bagage på max 20 kg per person så bokas detta som ett extra tillägg.
Golfutrustning och annan utrustning bokas separat mot kostnad. För barnvagnsregler se under resp flygbolag.


Inchecknıng på flygplatsen
Incheckningen på flygplatsen påbörjas normalt 2-3 timmar före flygavgång. Det kan förkomma avvikelser på de olika flygplatserna beroende på hög- och lågsäsong och det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad via flygplatsernas officiella informationssidor. Normalt stänger incheckningen ca 45-60 min före flygets avgång och ombordstigningen påbörjas. Resehandlingarna ska visas upp vid incheckningen. Om man inte checkar in och inte är med på flyget från Sverige, mister man rätten till hemresan. Outnyttjad del av resan återbetalas inte och hela resan avbokas.


Platsfördelning ombord på flyget
Fördelningen av sittplatser sköts av flygbolaget och de gör alltid sitt bästa för att försöka se till att resesällskap i samma bokning får sitta tillsammans. Dock är det ingen garanti då många faktorer spelar in vid själva seatingen som tex hur resesällkskapen ser ut, antal spädbarn, antal förbokade platser med mera som flygbolagen måste ta hänsyn till. Vissa flygbolag erbjuder att man mot kostnad kan förboka särskild sittplats och vid sådant tillköp garanteras köpt plats.


Direktflyg
Begreppet direktflyg används enligt konsumentverket för sträckor som går nonstop och även för sträckor som gör en teknisk mellanlandning eller för att till exempel hämta upp passagerare eller för att tanka. Det finns ingen tidsnorm för en teknisk mellanlandning, men det brukar ske så snabbt som möjligt. Oftast sitter passagerarna även kvar under mellanlandningarna.


Byte av flygbolag eller flygplanstyp

Vid ev förseningar eller andra situationer som kan uppstå händer det ibland att man måste byta flygplanstyp eller ibland hyra in ett annat bolag för att kunna genomföra flygningen. Dessa bolag eller flygplanstyper är lika säkra som det ordinarie bolagets.


Nötallergi
Flygbolagen aldrig kan garantera en nötfri flygning för de som lider av luftburen nötallergi och nötter kan förekomma i maten och tas ombord av andra passagerare. Om du har luftburen nötallergi måste du säga till vid incheckningen och även ombord till kabinpersonalen. Om möjligheten finns informerar kabinpersonalen de övriga passagerare och ber dem att visa hänsyn och inte öppna eventuellt medhavda nötprodukter under flygningen. Medicin mot nötallergi måste tas med ombord i kabinen.


Rörelse-och funktionshinder och särskilda behov
Har man särskilda behov på resan så måste man kontakta oss vid bokningstillfället och uppge dessa behov. Det finns internationella regler gällande hur många rörelse- och funktionshindrade som kan resa med samma flyg. Detta gäller även om du klarar dig helt/delvis själv vid ombord- och avstigning av flyg samt om du har egen ledsagare med dig. Till funktionshindrade räknas även döva, blinda, psykiskt funktionshindrade, ålderdom eller annan sjukdom som gör att man kan ha problem med att ta sig på och av flyget.

Assistans på flygplatsen kan man beställa via oss på Neckermann Nordic men observera att det är respektive lands luftfartsverk som tillhandahåller servicen. Den resande måste vara kapabel till att ta vara på sig själv och sitt bagage eller resa tillsammans med någon som ger nödvändig assistans under resan och vid eventuell nödsituation. Vanligen måste man ta sig in på flygplatsen och säga till vid anvisad plats för att få assistansen. Det är mindre vanligt att man kan få assistans utanför flygplatser vid ex taxi och bussar.

Val av Sittplats på flyget för funktionshindrade följer internationella säkerhetsregler och dessa avgör vilken plats den rörelsehindrade får ombord. Det är inte tillåtet att sitta vid nödutgångar. Om eventuellt funktionshinder kräver att man sitter nära sitt resesällskap måste du alltid kontakta oss eller flygbolaget i god tid innan avresan för dialog.


Mediciner och medicinsk utrustning ombord
Alla typer av läkemedel ska vara i originalförpackning och om läkemedlet är receptbelagt ska ett läkarintyg på engelska medtagas under hela resan och det ska styrka att du har rätt till läkemedlet. Livsviktiga mediciner måste placeras i handbagaget. Om du har diabetes och måste ta insulinpump, insulinpenna och blodsockermätare ombord på flyget måste du ha även här ha läkarintyg på engelska. 

Om man behöver ta med sig medicinsk utrustning måste vi godkänna denna innan avresan och det är därför viktigt att man informerar oss om vilken utrustning det gäller redan vid bokningstillfället. Det kan ex röra sig om syrgas, snarkmaskin mm. Vanliga avbokningsregler gäller om man får avslag på sin utrustning varför bokning via vårt callcenter är att rekommendera.


Flygförseningar
Flygförseningar kan dessvärre uppstå av olika anledningar som tex dåligt väder, trängsel i luften eller på grund av tekniska fel m.m. Neckermann Nordic och våra flygbolag gör allt vi kan för att undvika förseningar, Man kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. Vid förseningar måste du ta del av den information som ges av flygbolaget eller dess representant.


Intyg vid flygförsening
Det är alltid flygbolaget som ställer ut förseningsintyg. Om du mot förmodan ej mottar den hjälpen du efterfrågar kan du alltid kontakta oss på  Neckermann Nordic för dialog.


Skadat/förlorat bagage
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R. anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordics personal kan inte göra en PIR rapport.




Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo