HEMRESA
Inför hemresan så kommer tiden för bussens upphämtning dagen före avresa. Hur
du ska ta del av tiden kan variera på de olika resmålen. Det kan ex vara att de
finns i receptionen, via mail, via QR
kod eller via en app. Vad som gäller på resp resmål informerar vår personal om
vid ankomsten eller via information innan avresa. Man ska vara på flygplatsen
ca 2-3 timmar före avgång. Rummet/lägenheten får man vanligen behålla fram till
kl 12 på avresedagen men det förkommer i vissa fall även så tidigt som kl. 10. Man kan inte
förvänta sig att behålla rummet längre även om flygets avgångstid är på
kvällen/natten. Man kan dock alltid höra efter med hotellet om möjligheten
finns om senare utchecknig och mot vilken kostnad. Varken hotellet eller Neckermann Nordic är
ansvariga för väckning vid avresa. Pass, resedokument och annat som förvarats i
receptionen bör hämtas i god tid innan avresa, gärna kvällen innan om avresan
sker på natten eller tidig morgon.
Gäster som köpt
”endast flyg” måste kontakta Neckermann Nordics personal på det telefonnumret
man fått senast 24 timmar innan hemresa
för att bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då
viktiga meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller
telefonsamtal.
Notera att om du befinner dig på ett resmål
ska du alltid kontakta vår personal på plats för information om hemresan.
UTFÖRSEL AV HISTORISKA FÖREMÅL
Det är förbjudet att ta med sig stenar, snäckor eller liknande ut ur de flesta
länder då man inte vet om det är historiska föremål. Många gamla fynd är gjorda
i havet och eftersom det går att vandra fritt bland historiska föremål så har
man för säkerhetskull satt i bla Turkiet en nolltolerans för all sten, snäckor
och sand. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller
andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till
fängelsestraff.
EFTER RESAN
KVARGLÖMDA EFFEKTER
Har du glömt något på resmålet så måste du kontakta oss
direkt efter hemkomsten. För att göra en efterlysning på det kvarglömda tar vi
ut an avgift oavsett om objeket hittas eller inte samt tillägg för post eller
kargo eller andra fraktkostnader.
Vi har inget ansvar för ev tull och momsavgifter. Vi ansvarar inte
för transporten och inte heller över vilket skick det efterlysta föremålet har
vid ankomsten. Vi kan tyvärr inte skicka hem mobiltelefoner eller föremål som
innehåller litiumbatterier samt vissa elektroniska föremål pga gällande
säkerhets-bestämmelser från vissa länder. Vår personal kan aldrig ta med saker
hem pga av säkerhetsbestämmelser. Kvarglömda effekter som inte har efterfrågats
efter säsongens slut doneras till icke vinstdrivande välgörenhetsorganisationer.
SKADAT/FÖRLORAT
BAGAGE
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R.
anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på
flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska
kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på
flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan
uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man
inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av
flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har
skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR
rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordics personal
kan inte göra en PIR rapport.
KVARGLÖMT
PÅ FLYGET/FLYGPLATSEN
Om något glömts ombord på flyget lämnar personalen det till ”Lost &
Found” vid respektive ankomstflygplats om möjligheten finns eller så tas det
tillbaka till ”Lost & Found” på
avreseflygplatsen. Man måste själv efterlysa sitt kvarglömda objekt antingen
till ”Lost & Found” eller flygbolaget och därefter följa de instruktioner
och rutiner de har för att få det tillbaka.
REKLAMATION
Vid en eventuell reklamation vänligen kontakta Neckermann Nordics
kundserviceavdelning. Man kan bara klaga skriftligt och det ska ske senast 2
månader efter hemkomst.
Gäller reklamationen flygningen med ex förseningar, inställt flyg,
nekad ombordstigning av olika anlednigar eller andra synpunkter rörande
flygningen så ska man direkt kontakta flygbolaget utan dröjsmål då vissa
flygbolag har kort mottagningstid av reklamationer.