Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Hemresa och efter resan



HEMRESA

Inför hemresan så kommer tiden för bussens upphämtning dagen före avresa. Hur du ska ta del av tiden kan variera på de olika resmålen. Det kan ex vara att de finns i receptionen, via mail,  via QR kod eller via en app. Vad som gäller på resp resmål informerar vår personal om vid ankomsten eller via information innan avresa. Man ska vara på flygplatsen ca 2-3 timmar före avgång. Rummet/lägenheten får man vanligen behålla fram till kl 12 på avresedagen men det förkommer i vissa fall  även så tidigt som kl. 10. Man kan inte förvänta sig att behålla rummet längre även om flygets avgångstid är på kvällen/natten. Man kan dock alltid höra efter med hotellet om möjligheten finns om senare utchecknig och mot vilken kostnad.  Varken hotellet eller Neckermann Nordic är ansvariga för väckning vid avresa. Pass, resedokument och annat som förvarats i receptionen bör hämtas i god tid innan avresa, gärna kvällen innan om avresan sker på natten eller tidig morgon.

Gäster som köpt ”endast flyg” måste kontakta Neckermann Nordics personal på det telefonnumret man fått  senast 24 timmar innan hemresa för att bekräfta avresetiden. Tänk även på att ha mobiltelefonen påslagen, då viktiga meddelanden före och under resan ibland meddelas via sms eller telefonsamtal.

 

Notera att om du befinner dig på ett resmål ska du alltid kontakta vår personal på plats för information om hemresan.

 

UTFÖRSEL AV HISTORISKA FÖREMÅL
Det är förbjudet att ta med sig stenar, snäckor eller liknande ut ur de flesta länder då man inte vet om det är historiska föremål. Många gamla fynd är gjorda i havet och eftersom det går att vandra fritt bland historiska föremål så har man för säkerhetskull satt i bla Turkiet en nolltolerans för all sten, snäckor och sand. Allt bagage röntgas på flygplatsen innan avresa och om stenar eller andra föremål av historiskt värde upptäcks i bagaget kan detta leda till fängelsestraff.

 

EFTER RESAN


KVARGLÖMDA EFFEKTER

Har du glömt något på resmålet så måste du kontakta oss direkt efter hemkomsten. För att göra en efterlysning på det kvarglömda tar vi ut an avgift oavsett om objeket hittas eller inte samt tillägg för post eller kargo eller andra fraktkostnader.  Vi har inget ansvar för ev tull och momsavgifter. Vi ansvarar inte för transporten och inte heller över vilket skick det efterlysta föremålet har vid ankomsten. Vi kan tyvärr inte skicka hem mobiltelefoner eller föremål som innehåller litiumbatterier samt vissa elektroniska föremål pga gällande säkerhets-bestämmelser från vissa länder. Vår personal kan aldrig ta med saker hem pga av säkerhetsbestämmelser. Kvarglömda effekter som inte har efterfrågats efter säsongens slut doneras till icke vinstdrivande välgörenhetsorganisationer. 

SKADAT/FÖRLORAT BAGAGE
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R. anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordics personal kan inte göra en PIR rapport.


KVARGLÖMT PÅ FLYGET/FLYGPLATSEN

Om något glömts ombord på flyget lämnar personalen det till ”Lost & Found” vid respektive ankomstflygplats om möjligheten finns eller så tas det tillbaka till  ”Lost & Found” på avreseflygplatsen. Man måste själv efterlysa sitt kvarglömda objekt antingen till ”Lost & Found” eller flygbolaget och därefter följa de instruktioner och rutiner de har för att få det tillbaka.

 

REKLAMATION
Vid en eventuell reklamation vänligen kontakta Neckermann Nordics kundserviceavdelning. Man kan bara klaga skriftligt och det ska ske senast 2 månader efter hemkomst.

Gäller reklamationen flygningen med ex förseningar, inställt flyg, nekad ombordstigning av olika anlednigar eller andra synpunkter rörande flygningen så ska man direkt kontakta flygbolaget utan dröjsmål då vissa flygbolag har kort mottagningstid av reklamationer.  

 

 

 

 

 

 

 

Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo