Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Avresan

 


BAGAGE/ INCHECKAT OCH HANDBAGAGE

Ett incheckat bagage på max 20 kg per person kan bokas till som ett extra tillägg.  Se specifika bagageregler på hemsidan under flygbolag.

Om två eller fler resenärer väljer att packa incheckat bagage i en och samma resväska får den väga max 30 kg. Sportutrustning ingår ej i den fria vikten. Golfbagar får väga max 15-20 kg och kostar mellan 500 -1000 SEK beroende på flybolag och ska förbokas. Värdesaker och stöldbegärligt gods såsom pengar, värdepapper, smycken, glasögon, kameror, mobiltelefoner, datorer, elektronisk utrustning och liknande ska förvaras i handbagage tillsammans med viktig medicin och är förbjudet att medföra i incheckat bagage. Neckermann Nordic och flygbolaget ansvarar inte heller för ömtåliga saker som packas i incheckat bagage. Rullstolar får fritt medtagas och ingår ej i bagagevikten. Observera att allt specialbagage, inklusive barnvagnar, ska vara packat i väska/skydd avsedd för specialbagage. Väskor/skydd till specialbagage kan hyras på www.airshells.com och hämtas upp på flygplatsen innan avresa. Plastpåse finns även att köpa på de flesta svenska flygplatserna innan avresa. Vi rekommenderar er att se över ert försäkringsskydd för eventuellt specialbagage som barnvagnar och rullstolar, sportutrustning, mm.


Flygbolagens regler för packning av incheckat bagage är följande: Bagaget får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis saker som är bristfälligt paketerade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Av säkerhetsskäl är farligt gods förbjudet att medföra ombord eller i incheckat bagage. Det som klassas som farligt gods är t.ex. vapen och ammunition av olika slag, segboards, komprimerade gaser, syrgastuber, frätande ämnen som våtcellsbatterier, kvicksilver etc., brandfarliga ämnen, fyrverkerier samt gifter, radioaktiva ämnen och substanser som innehåller bakterier eller virus. Läs mer om Transportstyrelsens regler gällande bagage och handbagage på deras hemsida.
Se även information under rörelse-och funktionshinder och särskilda behov.


Handbagage:
De flesta flygbolag godkänner endast en kabinväska eller en handväska/ ryggsäck som handbagage. Se specifika bagageregler ang vikt och mått på hemsidan under flygbolag.

Du får endast ta med dig en begränsad mängd vätskor i ditt handbagage. Som vätska räknas till exempel dryck, krämer, geléer och sprayer. Förpackningar med vätskor ska läggas i en genomskinlig enliters återförslutningsbar plastpåse. Varje enskild förpackning får rymma högst 100 ml. Du får ta med dig så många förpackningar som får plats i plastpåsen och du måste kunna stänga påsen. Exempel på förpackningar är flaskor, burkar och tuber. Du plockar ur påsen från ditt handbagage och visar upp i säkerhetskontrollen. Flytande mediciner, barnmat och dietmat, som du behöver under resan, måste också visas upp i säkerhetskontrollen, men de behöver inte läggas i förslutningsbar plastpåse. Dessa regler gäller inte vätskor som packas i incheckat bagage. Tänk på att packa vätskorna väl. Skulle skador uppstå på grund av att en flaska i bagaget går sönder ersätts dessa inte. För mer info se www.swedavia.se


Resenären ansvarar själv för sitt handbagage och bagage under busstransfer. Håll alltid uppsyn över dina väskor och se till att de ställs in i rätt buss.

SKADAT/FÖRLORAT BAGAGE
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R. anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordic  personal kan inte göra göra en PIR rapport.

 

DIREKTFLYG
Begreppet direktflyg används enligt konsumentverket för sträckor som går nonstop och även för sträckor som gör en teknisk mellanlandning eller för att till exempel hämta upp passagerare eller för att tanka. Det finns ingen tidsnorm för en teknisk mellanlandning, men det brukar ske så snabbt som möjligt. Oftast sitter passagerarna även kvar under mellanlandningarna.

 

ENDAST FLYG/FLYGSTOL
”Endast flyg eller flygstol” innebär flyg utan boende och transfer. Man är själv ansvarig för att ombesörja att vara på flygplatsen i tid före flygets avgång samt hålla sig uppdaterad på ev tidtabelländringar. Busstransfer kan beställas mot tillägg till vissa av våra resmåloch då gäller bestämda platser för av-och påstigning. Speciella transferpriser kan förekomma för ”endast flyg”. Kontrollera tid och plats för bussens avgång senast 24 timmar före hemresa genom att kontakta Neckermann Nordic 

på resmålet.  

 

FÖRSENINGAR
Flygförseningar kan dessvärre uppstå av olika anledningar som tex dåligt väder, trängsel i luften eller på grund av tekniska fel m.m. Neckermann Nordic och våra flygbolag gör allt vi kan för att undvika förseningar. Man kan dock inte räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. Vid förseningar måste du ta del av den information som ges av flygbolaget eller dess representant.

INCHECKNING PÅ FLYGPLATSEN
Vid manuell incheckning på flygplatsen påbörjas denna normalt 2-3 timmar före flygavgång. Det kan förkomma avvikelser på de olika flygplatserna beroende på hög- och lågsäsong och det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad via flygplatsernas officiella informationssidor. Normalt stänger incheckningen ca 45-60 min före flygets avgång och ombordstigningen påbörjas. Resehandlingarna ska visas upp vid incheckningen. Om man inte checkar in och inte är med på flyget från Sverige, mister man rätten till hemresan. Outnyttjad del av resan återbetalas inte och hela resan avbokas.

På vissa resor och med vissa flygbolag kan man även checka in online samt att det förekommer flygbolag som kräver online check-in då dom annars tar ut en extra kostnad för manuell check-in. Information om detta finner man på hemsidan under flygbolag.

 

HÄLSA OCH GRAVIDITET

Om man har särskilda hälsoproblem så ska man kunna visa upp ett läkarintyg som godkänner att man reser. Kontrollera även med ditt försäkringsbolag vad som gäller för din sjukdom i samband med resa. Resenären är själv ansvarig för sitt hälsotillstånd så att man inte utsätter sig själv eller andra medresenärer för fara, smittorisk eller andra obehagligheter. Våra flygbolag accepterar inte passagerare ombord som har en smittsam sjukdom som exempelvis vattkoppor, röda hund, mässling, difteri, smittsam hepatit och liknande. Det är inte tillåtet för gravida, barn eller rörelsehindrade att sitta vid en nödutgång

GRAVIDITET: Det är tillåtet att flyga när man är gravid men det är flygbolagets egna regler som gäller och dessa hittar man på deras hemsida. Viktigt att notera att flygbolag och försäkringsbolag kan ha olika regler för gravida. Dvs flygbolaget godkänner att man flyger långt in i graviditeten medan försäkringsbolaget kanske till hälften av tiden. Kontrollera därför noga vad försäkringen täcker om något oförutsett sker och hur lång tid in i graviditeten. Man måste också ha med sig ha med sig ett läkarintyg på engelska som visar hur långt framskriden graviditeten är både på ut- och hemresan. Beroende på omständigheterna kan kaptenen på flygningen begära ett nytt läkarintyg eller i vissa fall även neka ombordstigning. Under och efter 35:e veckan får man inte flyga samt särskilda regler gäller för tvillinggraviditeter.  

MONTREALKONVENTIONEN
Detta är en internationell regel som alla flygbolag måste följa och som kontrollerar flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage. Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar.

MÅLTIDER & SERVICE OMBORD

Måltider och service ombord kan variera och exakt information finns under egen flik/flygbolag på hemsidan. Vanligen om det ej går att förbeställa mat så finns dryck och snacks (begränsat utbud) att köpa ombord. De flesta bolag tar betalt med kredit kort. Normala debet kort kan komma att accepteras vilket står under resp flygbolag men förutsatt är att man har kortet öppet för sk offline köp. Alla köp ombord är ett avtal mellan kund och flygbolag och är inte något som Neckermann Nordic  ansvarar för. Kabinpersonalen ombord talar engelska. Till vissa länder som ex Egypten finns det ingen alkoholförsäljning. Gällande special mat se avsnittet som heter SPECIALMAT & ALLERGIER.

NEKAD OMBORDSTIGNING – flyg och buss
Flygkapten har enligt internationella bestämmelser, rätt att neka passagerare ombordstigning eller besluta om avvisning av flertal anledningar. Det kan bl a vara om kapten anser att någon innebär en fara för säkerheten ombord eller vars bagage är en säkerhetsrisk, saknar resehandlingar, för berusade eller narkotikapåverkade med mera. Oavsett anledning till avvisningen kan passageraren inte ställa några som helst krav på återbetalning av outnyttjade delar av resan. Om avvisningen innebär kostnader/förluster får passageraren själv stå för dessa och eventuella merkostnader kommer debiteras passageraren. Även Neckermann Nordic och dess samarbetspartner har rätt att neka en resenär att resa. Eventuellt kan också en polisanmälan göras i de fallen där flygbolaget eller Neckermann Nordic anser detta.

En passagerare kan även bli avvisad från våra transferbussar på liknande grunder och villkor.

TAXFREE
Vissa flygbolag säljer taxfreevaror och annat ombord på flyget och detta ett avtal direkt mellan resenären och flygbolaget. Neckermann Nordic ansvarar inte för försäljningen av taxfree och annat ombord. Upptäcks fel i efterhand ombeds man att kontakta flygbolaget direkt. För information om tullregler se  www.tullverket.se
 

Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo