BAGAGE/ INCHECKAT OCH HANDBAGAGE
Ett incheckat bagage på max 20 kg per person kan
bokas till som ett extra tillägg. Se
specifika bagageregler på hemsidan under flygbolag.
Om två eller fler resenärer väljer att packa
incheckat bagage i en och samma resväska får den väga max 30 kg.
Sportutrustning ingår ej i den fria vikten. Golfbagar får väga max 15-20 kg och kostar mellan 500
-1000 SEK beroende på flybolag och ska förbokas. Värdesaker och stöldbegärligt gods såsom pengar,
värdepapper, smycken, glasögon, kameror, mobiltelefoner, datorer, elektronisk
utrustning och liknande ska förvaras i handbagage tillsammans med viktig
medicin och är förbjudet att medföra i incheckat bagage. Neckermann Nordic och
flygbolaget ansvarar inte heller för ömtåliga saker som packas i incheckat
bagage. Rullstolar får fritt medtagas och ingår ej i bagagevikten. Observera
att allt specialbagage, inklusive barnvagnar, ska vara packat i väska/skydd
avsedd för specialbagage. Väskor/skydd till specialbagage kan hyras på www.airshells.com och
hämtas upp på flygplatsen innan avresa. Plastpåse finns även att köpa på de
flesta svenska flygplatserna innan avresa. Vi rekommenderar er att se över ert
försäkringsskydd för eventuellt specialbagage som barnvagnar och rullstolar,
sportutrustning, mm.
Flygbolagens regler för packning av
incheckat bagage är följande: Bagaget
får inte innehålla föremål som kan skadas under flygningen, exempelvis saker
som är bristfälligt paketerade. Bagaget som checkas in ska vara lämpligt
förpackat så att det tål att hanteras med annat bagage i lastutrymmet. Av
säkerhetsskäl är farligt gods förbjudet att medföra ombord eller i incheckat
bagage. Det som klassas som farligt gods är t.ex. vapen och ammunition av olika
slag, segboards, komprimerade gaser, syrgastuber, frätande ämnen som
våtcellsbatterier, kvicksilver etc., brandfarliga ämnen, fyrverkerier samt
gifter, radioaktiva ämnen och substanser som innehåller bakterier eller virus.
Läs mer om Transportstyrelsens regler gällande bagage och handbagage på deras
hemsida.
Se även information under rörelse-och funktionshinder och särskilda behov.
Handbagage: De flesta flygbolag godkänner endast en kabinväska eller en handväska/ ryggsäck som handbagage. Se specifika
bagageregler ang vikt och mått på hemsidan under flygbolag.
Du får endast ta med dig en begränsad mängd vätskor
i ditt handbagage. Som vätska räknas till exempel dryck, krämer, geléer och
sprayer. Förpackningar med vätskor ska läggas i en genomskinlig enliters
återförslutningsbar plastpåse. Varje enskild förpackning får rymma högst 100
ml. Du får ta med dig så många förpackningar som får plats i plastpåsen och du
måste kunna stänga påsen. Exempel på förpackningar är flaskor, burkar och
tuber. Du plockar ur påsen från ditt handbagage och visar upp i
säkerhetskontrollen. Flytande mediciner, barnmat och dietmat, som du behöver
under resan, måste också visas upp i säkerhetskontrollen, men de behöver inte
läggas i förslutningsbar plastpåse. Dessa regler gäller inte vätskor som packas
i incheckat bagage. Tänk på att packa vätskorna väl. Skulle skador uppstå på
grund av att en flaska i bagaget går sönder ersätts dessa inte. För mer info se
www.swedavia.se
Resenären
ansvarar själv för sitt handbagage och bagage under busstransfer. Håll alltid
uppsyn över dina väskor och se till att de ställs in i rätt buss.
SKADAT/FÖRLORAT BAGAGE
Om bagaget mot förmodan försvinner eller går sönder måste man göra en sk P.I.R.
anmälan (Property Irregularity Report). Rapporten måste göras direkt på
flygplatsen i samband med upphämtningen av bagaget för att flygbolaget ska
kunna behandla eventuella ersättningsanspråk. Om skadan inte upptäcks på
flygplatsen tar vissa flygbolag emot anmälan inom 7 dagar efter det att skadan
uppstod men oftast måste man infinna sig på flygplatsen igen. Notera att om man
inte har gjort någon PIR rapport så kan man inte heller kräva ersättning av
flygbolaget eftersom den rapporten är resenärens enda bevis på att skadan har
skett under flygningen och inte under en bil eller bussfärd till exempel. PIR
rapporten görs vanligen vid bagageupphämtningen. Neckermann Nordic personal kan inte göra göra en PIR rapport.
DIREKTFLYG
Begreppet direktflyg används enligt konsumentverket för sträckor som går
nonstop och även för sträckor som gör en teknisk mellanlandning eller för att
till exempel hämta upp passagerare eller för att tanka. Det finns ingen
tidsnorm för en teknisk mellanlandning, men det brukar ske så snabbt som
möjligt. Oftast sitter passagerarna även kvar under mellanlandningarna.
ENDAST FLYG/FLYGSTOL
”Endast flyg eller flygstol” innebär flyg utan boende och transfer. Man är
själv ansvarig för att ombesörja att vara på flygplatsen i tid före flygets
avgång samt hålla sig uppdaterad på ev tidtabelländringar. Busstransfer kan
beställas mot tillägg till vissa av våra resmåloch då gäller bestämda platser
för av-och påstigning. Speciella transferpriser kan förekomma för ”endast
flyg”. Kontrollera tid och plats för bussens avgång senast 24 timmar före
hemresa genom att kontakta Neckermann Nordic
på resmålet.
FÖRSENINGAR
Flygförseningar kan dessvärre uppstå av olika anledningar som tex dåligt väder,
trängsel i luften eller på grund av tekniska fel m.m. Neckermann Nordic och
våra flygbolag gör allt vi kan för att undvika förseningar. Man kan dock inte
räkna med att få ersättning för missad anslutning, taxiresor vid hemkomsten
eller för övernattning på hotell, inte heller för telefonkostnader. Vid
förseningar måste du ta del av den information som ges av flygbolaget eller
dess representant.
INCHECKNING
PÅ FLYGPLATSEN
Vid manuell incheckning på flygplatsen påbörjas denna normalt 2-3 timmar före
flygavgång. Det kan förkomma avvikelser på de olika flygplatserna beroende på
hög- och lågsäsong och det är därför viktigt att hålla sig uppdaterad via
flygplatsernas officiella informationssidor. Normalt stänger incheckningen ca
45-60 min före flygets avgång och ombordstigningen påbörjas. Resehandlingarna
ska visas upp vid incheckningen. Om man inte checkar in och inte är med på
flyget från Sverige, mister man rätten till hemresan. Outnyttjad del av resan
återbetalas inte och hela resan avbokas.
På vissa resor och med vissa flygbolag kan man även
checka in online samt att det förekommer flygbolag som kräver online check-in då dom
annars tar ut en extra kostnad för manuell check-in. Information om detta
finner man på hemsidan under flygbolag.
HÄLSA OCH GRAVIDITET
Om man har särskilda hälsoproblem så ska man kunna
visa upp ett läkarintyg som godkänner att man reser. Kontrollera även med ditt
försäkringsbolag vad som gäller för din sjukdom i samband med resa. Resenären
är själv ansvarig för sitt hälsotillstånd så att man inte utsätter sig själv
eller andra medresenärer för fara, smittorisk eller andra obehagligheter. Våra
flygbolag accepterar inte passagerare ombord som har en smittsam sjukdom som
exempelvis vattkoppor, röda hund, mässling, difteri, smittsam hepatit och liknande.
Det är inte tillåtet för gravida, barn eller rörelsehindrade att sitta vid en
nödutgång
GRAVIDITET: Det är tillåtet
att flyga när man är gravid men det är flygbolagets egna regler som gäller och
dessa hittar man på deras hemsida. Viktigt att notera att flygbolag och
försäkringsbolag kan ha olika regler för gravida. Dvs flygbolaget godkänner att
man flyger långt in i graviditeten medan försäkringsbolaget kanske till hälften
av tiden. Kontrollera därför noga vad försäkringen täcker om något oförutsett
sker och hur lång tid in i graviditeten. Man måste också ha med sig ha med sig
ett läkarintyg på engelska som visar hur långt framskriden graviditeten är både
på ut- och hemresan. Beroende på omständigheterna kan kaptenen på flygningen
begära ett nytt läkarintyg eller i vissa fall även neka ombordstigning. Under
och efter 35:e veckan får man inte flyga samt särskilda regler gäller för
tvillinggraviditeter.
MONTREALKONVENTIONEN
Detta är en internationell regel som alla flygbolag måste följa och som
kontrollerar flygbolags skadeståndsansvar för passagerare och deras bagage.
Montrealkonventionen reglerar och eventuellt begränsar
transportörens/flygbolagens skadeståndsansvar för dödsfall eller skada, för
bagage som förstörts, förlorats eller skadats och för förseningar.
MÅLTIDER & SERVICE OMBORD
Måltider och service ombord kan variera och exakt
information finns under egen flik/flygbolag på hemsidan. Vanligen om det ej går
att förbeställa mat så finns dryck och snacks (begränsat utbud) att köpa
ombord. De flesta bolag tar betalt med kredit kort. Normala debet kort kan
komma att accepteras vilket står under resp flygbolag men förutsatt är att man
har kortet öppet för sk offline köp. Alla köp ombord är ett avtal mellan kund
och flygbolag och är inte något som Neckermann Nordic ansvarar för. Kabinpersonalen ombord talar
engelska. Till vissa länder som ex Egypten finns det ingen alkoholförsäljning.
Gällande special mat se avsnittet som heter SPECIALMAT & ALLERGIER.
NEKAD OMBORDSTIGNING – flyg och buss
Flygkapten har enligt internationella bestämmelser, rätt att neka passagerare
ombordstigning eller besluta om avvisning av flertal anledningar. Det kan bl a
vara om kapten anser att någon innebär en fara för säkerheten ombord eller vars
bagage är en säkerhetsrisk, saknar resehandlingar, för berusade eller
narkotikapåverkade med mera. Oavsett anledning till avvisningen kan
passageraren inte ställa några som helst krav på återbetalning av outnyttjade
delar av resan. Om avvisningen innebär kostnader/förluster får passageraren
själv stå för dessa och eventuella merkostnader kommer debiteras passageraren.
Även Neckermann Nordic och dess samarbetspartner har rätt att neka en resenär
att resa. Eventuellt kan också en polisanmälan göras i de fallen där
flygbolaget eller Neckermann Nordic anser detta.
En passagerare kan även bli avvisad från våra
transferbussar på liknande grunder och villkor.
TAXFREE
Vissa flygbolag säljer taxfreevaror och annat ombord på flyget och detta ett
avtal direkt mellan resenären och flygbolaget. Neckermann Nordic ansvarar inte
för försäljningen av taxfree och annat ombord. Upptäcks fel i efterhand ombeds
man att kontakta flygbolaget direkt. För information om tullregler se www.tullverket.se