Vi ringer jättegärna upp dig!
Förnamn Efternamn
Mobilnummer
E-post
Önskad tid

OM OSS KONTAKTA OSS
Vanliga frågor

Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna som är värt att läsa igenom. Kom ihåg att vid en kontakt med våra resekonsulter alltid ha bokningsnummret tillgängligt.

INNAN JAG BOKAR MIN RESA

Vad gäller för pass och visum ?

Innan du bokar en resa måste du ha tagit del om vad som krävs för att besöka landet du reser till. Samt hur länge ditt pass måste vara giltigt. All information om pass och visum hittar du Här

 

Måste jag vaccinera mig ?

Det är den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med resan. Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information och vad som gäller för landet du ska resa till.

 

Måste jag ha en reseförsäkring?

Vi rekommenderar alla våra resenärer att ha reseförsäkring och det är viktigt att se över sitt försäkringsskydd innan avresan. 

 

Kan jag resa om jag är under 18 år utan en vuxen ?

När man reser utan sin vårdnadshavares sällskap och är under 18 år men fyllt 16 år så ska ett sk målsmansintyg fyllas i där vårdnadshavaren/na godkänner reseavtalet. Den minderårige ska vid bokningstillfället informera om att denne är minderårig. Intyget finns att hämta på vår hemsida. Detta gäller på charterflygningar.

På flyg med regulärflyg måste man alltid vara 18 år.

 

Kan ett barn resa själv på våra flyg ett sk ensamåkande barn?

Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap på charterflyg. Barn under 18 år får inte resa utan vuxet sällskap på reguljärflyg. 

FRÅGOR RÖRANDE BOKNINGEN INNAN AVRESA

Hur kan jag boka resan?

Du kan boka direkt själv på hemsidan eller kontakta vårt callcenter på telefon eller via mail.

 

Kan jag göra ändringar i min bokning efter jag genomfört bokningen?

Detta beror på vilken typ av biljett du har köpt och hur långt det är kvar till avresa och om du ev har köpt några om/avbokningsskydd. Du måste alltid kontakta våra resekonsulter för personlig hantering av en ev ombokning.

 

Jag skrev fel födelsedatum, fel namn, missade ett mellannamn osv. Hur kan jag rätta till det?

Du måste kontakta våra resekonsulter via telefon eller mail så snart du upptäckt felet. Notera att det kan förekomma kostnader för att korrigera fel.

 

Kan jag få extra rabatt om jag bokar via en resekonsult ?

Nej du får samma pris som på hemsidan.

 

Tillkommer en extra avgift om jag bokar med en resekonsult?

Nej du får samma pris som på hemsidan.

 

Vad är rabattkoder/kampanjkoder och vart hittar jag dem?

Kampanjkoder är något vi informerar om i våra nyhetsbrev, sociala medier eller andra annonser. Detta är en specialrabatt som gäller för vissa resor och vissa perioder och den ska anges i rabattkodfältet vid bokning av resan online på vår hemsida. Rabattkoder kan endast läggas till direkt vid bokningstillfället och resan kan bara bokas online på hemsidan och kan inte läggas till i efterhand.

 

Hur betalar jag för min resa ?

– Du kan logga in på din profil på vår hemsida och därifrån betala din resa med kort.

 

När måste resan vara betald?

När du gör en bokning ska en anmälningsavgift vara oss tillhanda direkt vid bokningstillfället. Storleken på anmälningsavgiften kan därimot variera beroende på vart du reser och vilket typ av resa du bokar. Slutbetalningen på hela resan varierar om du bokar en resa med charterflyg eller med reguljärflyg. Se resevillkoren.

 

Får jag pengar tillbaka om jag bokar av resan?

Beroende på vilken typ av resa man har bokat så kan det ibland vara möjligt att få delar tillbaka av inbetalt belopp beroende på hur långt det är kvar till avresan. Normalt får man aldrig tillbaka inbetald anmälningsavgift och överskjutande belopp styrs av antal dagar kvar till avresa, se resevillkoren.

 

 

Får jag tillbaka pengar om jag förhindrad att resa pga av sjukdom?

De vanliga avbokningsreglerna gäller och för att skydda dig mot ev sjukdom måste du säkerhetställa att du har ett privat avbeställningskydd i ex din försäkring eller köpa den separat. Du ska därför alltid vända dig till dem direkt vid ev sjukdom och få instruktioner hur du ska gå vidare. Oftast kräver dessa ett bevis på att resan bokats av samt läkarintyg.

 

Hur kan jag lägga till bagage i min bokning?

Bagage lägger du till direkt vid bokningstillfället men skulle du missa detta kan du alltid kontakta våra resekonsulter via telefon eller mail.

 

Kan jag lägga till ytterligare bagage, sk extra bagage utöver de bokade 20 kg ?

Detta beror på vilket flygbolag du reser med och du måste därför läsa under fliken som heter flygbolag.

 

Varför ändras priset från en dag till en annan ?  

Liksom andra arrangörer har Neckermann Nordic ständiga uppdateringar på priserna vilket leder till att att priserna kan gå upp eller ner. Priserna varierar beroende på tillgång och efterfrågan. Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas ej någon mellanskillnad tillbaka.

 

Kan jag boka ett rum med en speciell utsikt ?

På vissa hotell kan du vid bokningstillfället välja ett rum med ex havsutsikt som oftast då kostar något mer. På dessa hotell kan du inte lägga in önskemål om ex havsutsikt.

 

Hur fungerar det med önskemål generellt ?

Vi tar gärna emot önskemål och vidarebefodrar till hotellet. Det kan exempelvis gälla rumsplaceringen: att bo i rum bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande. Hotellen försöker att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls.

 

Om vi är en stor grupp får vi grupprabatt?

Grupper går under särskilda regler och har grupprabatter. För att vara en grupp ska man vara minst 15 personer. Kontakta våra resekonsulter för offert. Notera att regler för grupper kan variera och aktuella regler får man vid offert.  

 

Min bokning har blivit avbokad, vad ska jag göra ?

Detta kan bero på att betalningen ej gått igenom och när pengar  ej inkommit i tid så avbokas resan per automatik. Du kan också har gjort fler likadana bokningar utan betalning.

Vänligen uppmärksamma att om du genomför fler än en bokning dvs dubbelbokningar och betalar dessa så förekommer ingen avbokning per automatik och vanliga resevillkor gäller för samtliga biljetter.

 

 

Jag har problem med min bokning/betalning, vad ska jag göra?

Du ska alltid direkt kontakta våra resekonsulter via telefon om du har problem med själva bokningen eller betalningen. Väntar du längre eller mailar kan det medföra att din resa försvinner.

 


FRÅGOR RÖRANDE FLYGET

Måste jag skriva ut min biljett?

Nej du behöver inte skriva ut biljetten utan det räcker med att du kan visa upp den på ex din mobil.

 

Kan jag checka in online?

Detta kan variera mellan de olika flygbolagen, se därför under menyn flygbolag och under resp flygbolag. Notera att det finns flygbolag som tar extra betalt om man inte checkar in online.

 

Kan jag boka sittplats i förväg på flyget?

Detta kan variera beroende på vilket flygbolag du ska resa med. Du finner all information på vår hemsida under flygbolag.

 

Om vi inte förbokar sittplatser kan vi ändå sitta tillsammans?

Fördelningen av sittplatser sköts av flygbolaget och de gör alltid sitt bästa för att försöka se till att resesällskap i samma bokning får sitta tillsammans. Dock är det ingen garanti då många faktorer spelar in vid själva seatingen som tex hur resesällkskapen ser ut, antal spädbarn, antal förbokade platser med mera som flygbolagen måste ta hänsyn till. 

När ska jag vara på flygplatsen i samband med avresan?

Du bör vara på flygplatsen minst 2-3 timmar före avresan dock under högsäsonger och stora reshelger bör man vara ute i extra god tid. Följ därför alltid med på din lokala flygplats hemsida.

 

Är det endast svenska avgångstider på flygbiljetten?
Nej tider uppges alltid i lokal tid.

 

Kan jag flyga när jag är gravid ?

Särskilda regler gäller för gravida beroende på hur långt in i graviditeten man är. Läs mer på hemsidan under menyn Avresan.

 

Hur får jag reda på tidtabellförändringar innan avresa?

Ibland måste flygbolagen ändra sina avgångar pga ex trångt luftrum, flygplatsens övriga trafik, ändringar i schemaläggningen med mera. När detta sker skickar vi meddelande via mail. Det är därför viktigt att du hela tiden kontrollerar din mail.

 

Hur får jag reda på en flygförsening?

Vid flygförseningar som uppstår på flygplatsen måste du ta del av den information som ges av flygbolaget eller dess representanter. Om det skulle vara en större flygförsening som vi får reda på i tid eller att förseningen är mycket stor kan vi kontakta dig via mail/SMS. Men notera att flygförseningar sker oftast med kort varsel när man vanligen redan befinner sig på flygplatsen.

 

Hur mycket baggage får jag ta med mig?

Detta kan variera mellan de olika flygbolagen, se därför under menyn flygbolag och under resp flygbolag.

Generellt måste du lägga till incheckat bagage på 20 kilo som ett extra tillägg på biljetten medan du kan ta med dig ett handbagage kostnadsfritt men kontrollera vilken storlek som gäller på handbagaget då  detta också varierer mellan flygbolagen.

 

Kan jag ta med barnvagn eller rullstol på flyget?

Både rullstolar och rullatorer kan tas med gratis. Du kan även via våra resekonsulter lägga in assistansservice på flygplatsen.

Barn under 2 år kan vanligtvis ta med en barnvagn gratis. Barn över 2 år kan ha barnvagn med sig men då måste man köpa till incheckat bagage och notera att barnvagnen räknas in det incheckade bagagets totala 20 kg. Se under menyn flygbolag och under resp flygbolag. 

SERVICE PÅ RESMÅLET

Jag har köpt transfer, hur fungerar det?

Du får information innan avresa hur det fungerar på just din destination eftersom det varierar beroende på om du reser med privat transfer eller med gemensam buss.

Men generellt så finns representanter på utsidan av ankomsthallen med en skylt eller så hänvisas du till en specifik disk. Du blir därefter visad till rätt fordon. Vid hemresan kommer tiden för transfern att lämnas dagen före hemresan.

 

Kan jag köpa transfer direkt på flygplatsen ?

Det är inte alltid möjligt så se därför till att du alltid har bokat transfer innan avresa dock senast 24-48 timmar innan beroende på resmål.

 

Hur når jag Neckermanns personal på plats ?

Innan avresa eller vid ankomsten får du besked med aktuella telefonnummer och mailadresser. Om ditt resmål erbjuder en APP glöm inte att ladda ner denna innan avresa.

 

Hur kan jag delta i utflykter?

Du kan boka utflykter via vår personal på plats på de aktuella telefonnummer och mailadresser du får. Du kan även innan avresa läsa om våra populära utflykter på hemsidan.

 

 

Vad gör jag om jag är missnöjd med mitt hotellet eller annat på resmålet?

Du ska alltid kontakta vår personal på plats eller via telefon eller på annat sätt som du blivit informerad om gällande när du är på resan och föra en dialog om missnöjet.

 

När måste jag lämna hotellrummmet på avresedagen?

Du ska lämna rummet senast kl 12:00 även om ditt flyg går senare. Du kan se över möjligheten att få behålla rummet mot extra kostnad. Detta är en uppgörelse mellan dig och hotellet. Om du har bokat All inclusive eller andra måltidspaket så upphör även dessa i samband med att man checkar ut. 

EFTER RESAN

 

Vad kan jag göra om jag glömt saker på resmålet?

Kontakta oss snarast möjlig efter hemkomsten. För att göra en efterlysning på det kvarglömda tar vi ut en avgift oavsett om objeket hittas eller inte, samt om det hittas tar vi ett  tillägg för post eller kargo eller andra fraktkostnader. Från ex Turkiet kan man inte skickat hem mobiltelefoner eller föremål som innehåller litiumbatterier samt vissa elektroniska föremål pga gällande säkerhetsbestämmelser. På resmål där vi inte har personal har vi begränsad eller ingen möjlighet att hjälpa till med kvarglömda objekt.

 

Resan blev inte som förväntat, hur gör jag en reklamation?

Om du befinner dig på resmålet ska du alltid kontakta vår personal på plats för att påvisa missnöjet samt att vi som researrangör ska få möjlighet att hjälpa och komma med ev lösningar på problemet.

 

Skulle du mot förmodan fortfarande vara missnöjd efter hemkomsten kan du skicka en skriftlig reklamation senast 2 månader efter avslutad resa. Normal svarstid på en reklamtion är ca 6-8 veckor och du får ett skriftligt mail med vårt beslut.

Reklamationer hanteras alltid i enhet med resevillkoren, branschpraxis, paketreselagen och Allmänna Reklamationsnämndens riktlinjer.

 

Ring oss eller så ringer vi upp dig!
010-337 05 06
Neckermann gör det möjligt!
footer logo
tournate logo