Här nedan har vi samlat de vanligaste frågorna som är
värt att läsa igenom. Kom ihåg att vid en kontakt med våra resekonsulter alltid
ha bokningsnummret tillgängligt.
Förnamn Efternamn | Mobilnummer |
E-post | |
Önskad tid | |
Vad
gäller för pass och visum ?
Innan
du bokar en resa måste du ha tagit del om vad som krävs för att besöka landet
du reser till. Samt hur länge ditt pass måste vara giltigt. All information om
pass och visum hittar du Här
Måste
jag vaccinera mig ?
Det är
den resandes ansvar att ombesörja nödvändiga vaccinationer i förbindelse med
resan. Ta kontakt med din läkare eller vårdcentral för närmare information och
vad som gäller för landet du ska resa till.
Måste
jag ha en reseförsäkring?
Vi
rekommenderar alla våra resenärer att ha reseförsäkring och det är viktigt att
se över sitt försäkringsskydd innan avresan.
Kan
jag resa om jag är under 18 år utan en vuxen ?
När man reser utan sin vårdnadshavares sällskap och är under
18 år men fyllt 16 år så ska ett sk målsmansintyg fyllas i där
vårdnadshavaren/na godkänner reseavtalet. Den minderårige ska vid
bokningstillfället informera om att denne är minderårig. Intyget finns att
hämta på vår hemsida.
Detta gäller på charterflygningar.
På
flyg med regulärflyg måste man alltid vara 18 år.
Kan
ett barn resa själv på våra flyg ett sk ensamåkande barn?
Barn under 16 år får inte resa utan vuxet sällskap på charterflyg. Barn under 18 år får inte resa utan vuxet sällskap på reguljärflyg.
Hur
kan jag boka resan?
Du
kan boka direkt själv på hemsidan eller kontakta vårt callcenter på telefon
eller via mail.
Kan
jag göra ändringar i min bokning efter jag genomfört bokningen?
Detta
beror på vilken typ av biljett du har köpt och hur långt det är kvar till
avresa och om du ev har köpt några om/avbokningsskydd. Du måste alltid kontakta
våra resekonsulter för personlig hantering av en ev ombokning.
Jag
skrev fel födelsedatum, fel namn, missade ett mellannamn osv. Hur kan jag rätta till det?
Du
måste kontakta våra resekonsulter via telefon eller mail så snart du upptäckt
felet. Notera att det kan förekomma kostnader för att korrigera fel.
Kan
jag få extra rabatt om jag bokar via en resekonsult ?
Nej
du får samma pris som på hemsidan.
Tillkommer
en extra avgift om jag bokar med en resekonsult?
Nej
du får samma pris som på hemsidan.
Vad
är rabattkoder/kampanjkoder och vart hittar jag dem?
Kampanjkoder
är något vi informerar om i våra nyhetsbrev, sociala medier eller andra
annonser. Detta är en specialrabatt som gäller för vissa resor och vissa
perioder och den ska anges i rabattkodfältet vid bokning av resan online på vår
hemsida. Rabattkoder kan endast läggas till direkt vid bokningstillfället och
resan kan bara bokas online på hemsidan och kan inte läggas till i efterhand.
Hur
betalar jag för min resa ?
–
Du kan logga in på din profil på vår hemsida och därifrån betala din resa med
kort.
När
måste resan vara betald?
När
du gör en bokning ska en anmälningsavgift vara oss tillhanda direkt vid
bokningstillfället. Storleken på anmälningsavgiften kan därimot variera
beroende på vart du reser och vilket typ av resa du bokar. Slutbetalningen på
hela resan varierar om du bokar en resa med charterflyg eller med reguljärflyg.
Se resevillkoren.
Får
jag pengar tillbaka om jag bokar av resan?
Beroende
på vilken typ av resa man har bokat så kan det ibland vara möjligt att få delar
tillbaka av inbetalt belopp beroende på hur långt det är kvar till avresan.
Normalt får man aldrig tillbaka inbetald anmälningsavgift och överskjutande
belopp styrs av antal dagar kvar till avresa, se resevillkoren.
Får
jag tillbaka pengar om jag förhindrad att resa pga av sjukdom?
De
vanliga avbokningsreglerna gäller och för att skydda dig mot ev sjukdom måste
du säkerhetställa att du har ett privat avbeställningskydd i ex din försäkring
eller köpa den separat. Du ska därför alltid vända dig till dem direkt vid ev
sjukdom och få instruktioner hur du ska gå vidare. Oftast kräver dessa ett
bevis på att resan bokats av samt läkarintyg.
Hur
kan jag lägga till bagage i min bokning?
Bagage
lägger du till direkt vid bokningstillfället men skulle du missa detta kan du
alltid kontakta våra resekonsulter via telefon eller mail.
Kan jag lägga till
ytterligare bagage, sk extra bagage utöver de bokade 20 kg ?
Detta
beror på vilket flygbolag du reser med och du måste därför läsa under fliken
som heter flygbolag.
Varför
ändras priset från en dag till en annan ?
Liksom andra arrangörer har Neckermann Nordic ständiga
uppdateringar på priserna vilket leder till att att priserna kan gå upp eller ner. Priserna varierar beroende på tillgång och efterfrågan.
Aktuellt pris meddelas vid bokningstillfället. Vid en ev prissänkning betalas
ej någon mellanskillnad tillbaka.
Kan
jag boka ett rum med en speciell utsikt ?
På
vissa hotell kan du vid bokningstillfället välja ett rum med ex havsutsikt som
oftast då kostar något mer. På dessa hotell kan du inte lägga in önskemål om ex
havsutsikt.
Hur
fungerar det med önskemål generellt ?
Vi tar gärna emot önskemål och vidarebefodrar till hotellet. Det kan exempelvis gälla rumsplaceringen: att bo i rum
bredvid varandra, på viss våning, specifikt rum, läge eller liknande. Hotellen
försöker att tillgodose önskemål, men kan inte garantera att de uppfylls.
Om vi är en stor
grupp får vi grupprabatt?
Grupper går under
särskilda regler och har grupprabatter. För att vara en grupp ska man vara
minst 15 personer. Kontakta våra resekonsulter för offert. Notera att regler
för grupper kan variera och aktuella regler får man vid offert.
Min
bokning har blivit avbokad, vad ska jag göra ?
Detta
kan bero på att betalningen ej gått igenom och när pengar ej inkommit i tid så avbokas resan per automatik. Du kan
också har gjort fler likadana bokningar utan betalning.
Vänligen
uppmärksamma att om du genomför fler än en bokning dvs dubbelbokningar och
betalar dessa så förekommer ingen avbokning per automatik och vanliga
resevillkor gäller för samtliga biljetter.
Jag
har problem med min bokning/betalning, vad ska jag göra?
Du
ska alltid direkt kontakta våra resekonsulter via telefon om du har problem med
själva bokningen eller betalningen. Väntar du längre eller mailar kan det
medföra att din resa försvinner.
Måste
jag skriva ut min biljett?
Nej
du behöver inte skriva ut biljetten utan det räcker med att du kan visa upp den på ex din mobil.
Kan
jag checka in online?
Detta
kan variera mellan de olika flygbolagen, se därför under menyn flygbolag och under
resp flygbolag. Notera att det finns flygbolag som tar extra betalt om man inte
checkar in online.
Kan
jag boka sittplats i förväg på flyget?
Detta
kan variera beroende på vilket flygbolag du ska resa med. Du finner all
information på vår hemsida under flygbolag.
Om
vi inte förbokar sittplatser kan vi ändå sitta tillsammans?
Fördelningen
av sittplatser sköts av flygbolaget och de gör alltid sitt bästa för att
försöka se
till att resesällskap i samma bokning får sitta tillsammans. Dock är det ingen
garanti då många faktorer spelar in vid själva seatingen som tex hur
resesällkskapen ser ut, antal spädbarn, antal förbokade platser med mera som
flygbolagen måste ta hänsyn till.
När
ska jag vara på flygplatsen i samband med avresan?
Du
bör vara på flygplatsen minst 2-3 timmar före
avresan dock under högsäsonger och stora reshelger bör man vara ute i extra god
tid. Följ därför alltid med på din lokala flygplats hemsida.
Är
det endast svenska avgångstider på flygbiljetten?
Nej tider uppges alltid i lokal tid.
Kan
jag flyga när jag är gravid ?
Särskilda
regler gäller för gravida beroende på hur långt in i graviditeten man är. Läs
mer på hemsidan under menyn Avresan.
Hur
får jag reda på tidtabellförändringar innan avresa?
Ibland
måste flygbolagen ändra sina avgångar pga ex trångt luftrum, flygplatsens
övriga trafik, ändringar i schemaläggningen med mera. När detta sker skickar vi
meddelande via mail. Det är därför viktigt att du hela tiden kontrollerar din
mail.
Hur
får jag reda på en flygförsening?
Vid
flygförseningar som uppstår på flygplatsen måste du ta del av den information som ges av
flygbolaget eller dess representanter. Om det skulle vara en större flygförsening
som vi får reda på i tid eller att förseningen är mycket stor kan vi kontakta
dig via mail/SMS. Men notera att flygförseningar sker oftast med kort varsel
när man vanligen redan befinner sig på flygplatsen.
Hur
mycket baggage får jag ta med mig?
Detta
kan variera mellan de olika flygbolagen, se därför under menyn flygbolag och under
resp flygbolag.
Generellt
måste du lägga till incheckat bagage på 20 kilo som ett extra tillägg på
biljetten medan du kan ta med dig ett handbagage kostnadsfritt men kontrollera
vilken storlek som gäller på handbagaget då detta också varierer mellan flygbolagen.
Kan
jag ta med barnvagn eller rullstol på flyget?
Både
rullstolar och rullatorer kan tas med gratis. Du kan även via våra resekonsulter
lägga in assistansservice på flygplatsen.
Barn
under 2 år kan vanligtvis ta med en barnvagn gratis. Barn över 2 år kan ha
barnvagn med sig men då måste man köpa till incheckat bagage och notera att
barnvagnen räknas in det incheckade bagagets totala 20 kg. Se under menyn
flygbolag och under resp flygbolag.
Jag
har köpt transfer, hur fungerar det?
Du
får information innan avresa hur det fungerar på just din destination eftersom
det varierar beroende på om du reser med privat transfer eller med gemensam
buss.
Men
generellt så finns representanter på utsidan av ankomsthallen med en skylt
eller så hänvisas du till en specifik disk. Du blir därefter visad till rätt
fordon. Vid hemresan kommer tiden för transfern att lämnas dagen före hemresan.
Kan
jag köpa transfer direkt på flygplatsen ?
Det
är inte alltid möjligt så se därför till att du alltid har bokat transfer innan
avresa dock senast 24-48 timmar innan beroende på resmål.
Hur
når jag Neckermanns personal på plats ?
Innan
avresa eller vid ankomsten får du besked med aktuella telefonnummer och
mailadresser. Om ditt resmål erbjuder en APP glöm inte att ladda ner denna
innan avresa.
Hur
kan jag delta i utflykter?
Du
kan boka utflykter via vår personal på plats på de aktuella telefonnummer och
mailadresser du får. Du kan även innan avresa läsa om våra populära utflykter
på hemsidan.
Vad
gör jag om jag är missnöjd med mitt hotellet eller annat på resmålet?
Du ska
alltid kontakta vår personal på plats eller via telefon eller på annat sätt som
du blivit informerad om gällande när du är på resan och föra en dialog om
missnöjet.
När
måste jag lämna hotellrummmet på avresedagen?
Du ska
lämna rummet senast kl 12:00 även om ditt flyg går senare. Du kan se över
möjligheten att få behålla rummet mot extra kostnad. Detta är en uppgörelse
mellan dig och hotellet. Om du har bokat All inclusive eller andra måltidspaket
så upphör även dessa i samband med att man checkar ut.
Vad
kan jag göra om jag glömt saker på resmålet?
Kontakta oss
snarast möjlig efter hemkomsten. För att göra en efterlysning på det kvarglömda
tar vi ut en avgift oavsett om
objeket hittas eller inte, samt om det hittas tar vi ett tillägg för post eller kargo eller
andra fraktkostnader. Från ex Turkiet kan man inte skickat hem
mobiltelefoner eller föremål som innehåller litiumbatterier samt vissa
elektroniska föremål pga gällande säkerhetsbestämmelser. På resmål där
vi inte har personal har vi begränsad eller ingen möjlighet att hjälpa till med
kvarglömda objekt.
Resan
blev inte som förväntat, hur gör jag en reklamation?
Om
du befinner dig på resmålet ska du alltid kontakta vår personal på plats för
att påvisa missnöjet samt att vi som researrangör ska få möjlighet att hjälpa
och komma med ev lösningar på problemet.
Skulle
du mot förmodan fortfarande vara missnöjd efter hemkomsten kan du skicka en skriftlig reklamation senast 2 månader
efter avslutad resa. Normal svarstid på en reklamtion är ca 6-8 veckor och du
får ett skriftligt mail med vårt beslut.
Reklamationer hanteras alltid i enhet med
resevillkoren, branschpraxis, paketreselagen och Allmänna
Reklamationsnämndens riktlinjer.